Mirka Zlatníková- Mária Terézia: Miluj a panuj


Názov knihy: Mária Terézia: Miluj a panuj (Marie Terezie: Miluj a panuj)
Autor: Mirka Zlatníková
Počet strán: 302
Vydavateľstvo: Ikar, 2018
Žáner: historický román, ľúbostný román

Kniha mapuje prvé roky panovania Márie Terézie. Vo veľmi mladom veku si vydupala svoju veľkú lásku Františka Lotrinského, hoci vydať sa z lásky napokon dovolila len jedinému zo svojich mnohých detí. Pre svoju sobášnu politiku si tak vyslúžila prezývku „svokra Európy“. Mária Terézia bola jednou z prvých žien v dejinách, ktoré sa dostali do konfliktu medzi rolou matky, manželky a panovníčky. No zároveň jednou z mnohých, ktorým po prvej láske vstúpila do života druhá, ešte osudovejšia než tá prvá. Koľkokrát v živote môže dať človek prednosť citom pred záväzkom? Kniha zachytáva súkromný život Márie Terézie, začiatok jej cesty ako panovníčky, ale aj spletité politické zákulisie na cisárskom dvore. Spolu s knihou vznikol aj dvojdielny televízny film.
   Určite niektorí z vás zaregistrovali, že pred dvoma rokmi vyšiel dvojdielny historický film, ktorý opisoval život Márie Terézie a zožal naozaj veľký úspech. Navyše, čo je možno pre niektorých z vás novinkou, počas tohtoročných vianočných sviatkov majú vyjsť ďalšie dva diely. Film i kniha zobrazujú Máriu Teréziu od jej šiestich rokov až po jej korunováciu za Uhorskú kráľovnú v Dóme svätého Martina. Ja osobne som tento film videla, no to, že bola vydaná aj kniha podľa jeho scenáru mi akosi uniklo. Keď som však objavila, že scenáristka filmu napísala aj knihu o tejto pozoruhodnej žene, vedela som, že si ju musím prečítať aj ja.
   Historické romány sú asi mojím najobľúbenejším žánrom kníh, keďže sa v nich zväčša nachádza všetko, čo mám na knihách rada. Môžem čítať príbehy o láske a zároveň sa dozvedieť viac o našich dejinách a histórii. No pri tejto knihy by som skôr zvolila skôr tú prvú možnosť. 
zdroj
„Dcéry sú jediné ženy, ktoré vás budú až do smrti bezhranične milovať a obdivovať," vysvetlila Františkovi.
„Žiadne podmienky, žiadne pochybnosti. Navždy pre ne zostanete tým najlepším mužom na svete. Uvedomili ste si to niekedy, pán arcivojvoda?"
str. 137

   Tak, ako sa autorka sama vyjadrila, jej zámerom bolo podať práve ten romantický príbeh a popritom sa oprieť o historické fakty. A práve toto je podľa mňa pre čitateľa dôležité. Pretože ak hľadáte román napísaný čo najviac podľa histórie, asi by ste mali siahnuť po inom titule. No ak máte chuť na romantický príbeh, ktorý sa opiera aj o nejaké fakty z Máriinho života, táto kniha bude pre vás správnou voľbou.
   Hneď prvé stránky nám ukážu šesťročnú Máriu Teréziu, ktorá sa už v tomto mladom veku zamiluje do Františka Štefana a jeho lásku si, takpovediac, vydobije. V nasledujúcich rokoch sa Mária musí zmieriť s tým, že jej nikto neverí a nevidí v nej potenciál, lebo je "len" žena. Musí prevziať krajinu, spustošenú, plnú chudobných a hladomora. A čo je najdôležitejšie, musí sa naučiť, ako žiť v mužskom svete. Autorka zvládla opísať Máriu úžasne, keďže som ani na okamih nepochybovala, že takto by sa mohla správať aj naozajstná Mária Terézia. A všetky tie roky, ktoré boli v knihe zhrnuté, tiež dokázala napísať tak, aby dávali zmysel, a aby bol vidieť rozdiel medzi dieťaťom, pätnásťročným dievčaťom, matkou a kráľovnou.
zdroj
   Máriu Teréziu som mala prečítanú za necelé dva dni a neskutočne som si to čítanie užila. Autorka ma uviedla rovno do deja, mala som pocit, že sa tiež nachádzam na viedenskom dvore.Všetky postavy mi veľmi sadli a ocenila som, že autorka sa snažila vypichnúť ich osobnosť a ukázať, že nikto nie je bez chýb. Jediná vec, ktorá by sa mi v knihe páčila, by bolo ozrejmenie toho, čo si Mirka Zlatníková vymyslela, a čo je z historického hľadiska pravda. No i napriek tomu som bola z knihy nadšená a veľmi rada by som si prečítala i ďalší diel. Tak snáď sa ho niekedy dočkáme 😏.

ODPORÚČANIE

Ak by ste sa radi dozvedeli niečo o najznámejšej ženskej panovníčke a zároveň si užili príbeh veľkej lásky, kniha Mária Terézia: Miluj a panuj by mala byť vašou prvou voľbou. Je krásna, ako zvonka, tak i zvnútra, a určite poteší každého milovníka historicko-romantických románov. Pokiaľ sa však chcete na panovníčku pozrieť čisto z faktografickej stránky, táto kniha asi pre vás nebude, no určite vám spestrí čas, ktorý trávite doma. 

HODNOTENIE: 5/5

Za poskytnutie knihy by som sa chcela poďakovať kníhkupectvu PreŠkoly.sk. Túto knihu si môžete objednať aj vy TU.

Zverejnenie komentára

4 Komentáre

  1. To znie fajn (hoci filmy som nevidela :D), mohla by som si už zase prečítať dačo historické. Škoda, že tam tá konfrontácia s faktami nie je, ale tak na čo máme google, že. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áno, to je celkom škoda, pretože tým pádom naozaj neviem, čomu z knihy mám veriť a čomu nie. Číta sa však skvelo, takže to aspoň niečo vyváži :D.

      Odstrániť
  2. Aj ja milujem historické romány a tento sa práve, vďaka tvojej vydarenej recenzii♥, zaradil na môj wishlist. Mne taktiež nevadí, že sa to iba opiera o historické fakty a ostatné je výmysel...vlastne, keď sa to tak vezme, nik nevie, ako to bolo v skutočnosti. Všetko, čo je zaznamenané na papieri napísal len ďalší človek, ktorý však danú osobu, o ktorej píše fakty, nepoznal až do "špiku kosti" - a množstvo udalostí si musí človek domyslieť aj sám. Neviem, či má zmysel to, čo píšem, ale skrátka skutočnú pravdu o živote osobností, historických či súčasných, sa nedozvieme nikdy úplnú :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áno, máš úplnú pravdu, keďže nikto nevidí všetky aspekty života toho druhého, i keď je to napríklad jedna z kráľovien. Bol to nádherne spracovaný príbeh, ktorý mal v sebe veľa pravdy, no i nejaké domyslené fakty, ktoré by mohli niekomu vadiť. Ja som ho však zhltla hneď na posedenie a už dávno som si čítanie takto neužila. Takže sa do nej určite pusti, lebo je nádherná- ako zvonku, rak aj zvnútra. :).

      Odstrániť