Madeline Miller- Kirké


Názov knihy: Kirké (Circe)
Autor: Madeline Miller
Vydavateľstvo: Tatran, 2019
Žáner: starogrécka mytológia
Anotácia:
  Heliovi, bohu Slnka a najmocnejšiemu z Titanov, sa narodí dcéra. Nymfa Kirké je zvláštne dieťa, má žlté oči a čudesný tenký hlas, no inak po svojom majestátnom otcovi ani pôvabnej zvodnej matke Perse nezdedila nič pozoruhodné. Ako najslabšia zo všetkých bohýň je vystavená ustavičným posmeškom súrodencov, preto hľadá spoločnosť vo svete ľudí. Čoskoro v sebe objaví netušenú moc – ovláda čary, ktoré dokážu premeniť sokyne na príšery a ohroziť samotných bohov.
Zeus ju z obavy pred jej nepredvídateľnými schopnosťami vyženie na opustený ostrov, kde Kirké rozvíja svoje tajomné umenie, krotí divé zvery a stretáva mnohé významné postavy z gréckej mytológie vrátane Daidala, jeho nešťastného syna Ikara, napoly človeka, napoly býka Minotaura, krvilačnej Medeie a, samozrejme, prefíkaného Odysea vracajúceho sa z trójskej vojny. Neželaných či dotieravých hostí s potešením premieňa na prasce, no vie im opäť vrátiť ľudskú podobu. Iných si zasa obľúbi a na istý čas sa stávajú jej milencami. Lenže osamelým ženám často hrozí nebezpečenstvo a rozmarná Kirké na seba nechtiac privolá hnev bohov aj ľudí. Napokon musí čeliť jednej z najdesivejších a najpomstychtivejších božstiev celého Olympu. Ak chce ochrániť svojich drahých, musí pozbierať všetku odvahu a raz a navždy si vybrať miesto – buď medzi bohmi, ktorí jej dali život, alebo smrteľníkmi, ktorých sa naučila milovať.


   Kirké bola pre mňa už od začiatku knihou, na ktorú som sa už od jej vydania neuveriteľne tešila. Zároveň však pre mňa bola aj výstrelom do neznáma, nakoľko som knihy o gréckej mytológii nikdy nečítala. Úprimne, veľmi som sa bála, že ma toto dielo od Madeline Millerovej nebude baviť a so sklamaním ho odložím späť na policu. Som však nesmierne rada, že sa stal presný opak a práve táto nádherná kniha o neskutočne silnej žene sa stala jednou z mojich najobľúbenejších, oficiálne. 
   Román o čarodejnici Kirké mapuje jej život od jej narodenia, až po jej koniec. Stáročia sa prelínajú stránkami a my sledujeme život tejto pozoruhodnej ženy, ktorá pre mnohých našich predkov reálne žila. Starí Gréci totižto verili týmto príbehom o bohoch a hrdinoch, a to je na tom to najkrajšie, pretože naši predkovia týmito príbehmi žili a z veľkej časti môžu práve za to, ako vyzerá dnešný svet. Pamiatky, ktoré obdivujeme, krajiny, ktoré navštevujeme týmito príbehmi stále žijú, i keď v ne neveria. A ja som vďaka písaniu tejto autorky v určitých okamihoch naozaj uverila, že tento bájny svet hrdinov a porazených, príšer a krásnych nýmf naozaj existuje. 
Smrteľníci zomierajú každú chvíľu, na mori i súši, pod ostrím meča, v papuliach dravej zveri i rukami zdivených ľudí, na chorobu, nedostatok starostlivosti či starobu. Je to ich osud, ich spoločný príbeh, presne ako vravel Prometeus. Bez ohľadu na to, akí sú výnimoční, úchvatní a vynaliezaví, nakoniec z nich ostane len prach a dym, zatiaľ čo malicherní bohovia budú podaromnici mrhať vzduch až do konca sveta. 
   Už prvá stránka knihy ma vtiahla do deja a vlastne ma už z neho nepustila. Pretože Kirké vyzerala tak reálne, jej pocity som pociťovala aj ja a každé slovo, ktoré zo seba autorka dostala ma chytilo za srdce a nepustilo ďalej. Naozaj, knihu som dočítala už pred pár týždňami a pocity, o ktorých vám teraz píšem vo mne zostali i po takej dlhej dobe. Všetky postavy, ktoré sa v tomto románe vyskytujú, boli napísané uveriteľne a živo, mali svoje ciele, predstavy, minulosť aj budúcnosť. Dej knihy bol pútavý a ani na chvíľku som sa nenudila, pretože autorka dokázala aj tie najbežnejšie činnosti opísať zaujímavo a neobyčajne, čo pridalo celému dielu na hodnovernosti. 
   Ja osobne som sa s gréckou mytológiou, povesťami a bájami, silnými hrdinami týchto čias stretla už viackrát. Už niekoľko rokov so svojou rodinou počas letných prázdnin újdeme do tejto slnečnej krajiny plnej olív, krásnej modrej hladiny a bájnych hrdinov. Práve preto som bola už s bohmi oboznámená a tým pádom čítanie pre mňa nebolo až tak zložité. Pravdou však zostáva, že niektorí čitatelia, pre ktorých zostáva grécka mytológia neznámou, by mohli mať počas čítania určité problémy, keďže tento román je veľmi komplikovaný a autorka nás častokrát postaví pred "hotovú vec". Na druhú stranu si však myslím, že pokiaľ sa chcete do tohoto celého dostať a oboznámiť sa so všetkými legendami a príbehmi, ktorými naši predkovia žili, Kirké je tá správna cesta ako na to.
   Kniha na ktorú som sa neskutočne tešila ma nakoniec ani trochu nesklamala a čítať ju bolo pre mňa nádherné. Zaviedla ma do krajiny, v ktorej
 trávim každé leto - najkrajšiu časť roka, predstavila mi silnú, nezávislú ženu, o ktorej bola radosť čítať. Celé toto hlboko premyslené a pútavé dielo, plné zvratov, lásky, pochopenia, ublíženia a pomsty sa mi vrylo do srdiečka. A jedna vec je istá, určite siahnem aj po jej ďalších dielach. 


ODPORÚČANIE

Kirké je jedna z tých kníh, ktorá podľa môjho názoru nemá cieľovú skupinu, pretože sa  bude páčiť naozaj každému. Má v sebe silné charaktery, zaujímavý príbeh, neskutočné množstvo emócií a nudiť sa pri jej čítaní rozhodne nebudete. Ja som sa zamilovala celou svojou dušou a rozhodne to bude pre mňa jedna z najlepších kníh tohoto roka. 

HODNOTENIE: 5/5

Za poskytnutie knihy by som sa chcela poďakovať  PreŠkoly.sk. Ak by ste si chceli knižku prečítať i vy, zakúpiť si ju môžete TU


Zverejnenie komentára

0 Komentáre