Karen M. McManus- Jeden z nás klame

Názov knihy: Jeden z nás klame (One of us is lying)
Autor: Karen M. McManus
Počet strán: 336
Rok vydania: 2017
Vydavateľstvo: Ikar
Žáner: YA
Anotácia: V jedno popoludnie sa piati stredoškoláci, ktorých na prvý pohľad nič nespája, ocitnú po škole, hoci nič zlé nespravili – vraj. Vzorná študentka Bronwyn, ktorá nikdy neporušila žiadne pravidlo, bejzbalová hviezda Cooper, ktorá vie len to, čo sa deje na ihrisku, krásavica a „typická“ blondína Addy, ktorá sa snaží zatajiť trhliny vo svojom živote, darebák Nate, ktorého od kriminálu delí azda len krôčik, a outsider Simon, autor počítačovej aplikácie, na ktorej si študenti strednej školy Bayview High môžu prečítať bulvárne klebety o svojich spolužiakoch. Všetci sa dobre bavia, okrem samotných aktérov. Práve na druhý deň Simon plánoval zverejniť na nete ďalšie pikantné historky. Už to však nestihne, pretože v škole náhle zomrel. Podľa vyšetrovateľov jeho smrť nebola nehoda. A zrazu sú všetci štyria podozriví z jeho vraždy. 

      Knihu Jeden z nás klame som prvýkrát zaregistrovala pred dlhšiu dobou na booktube a hneď ma zaujala. Viacerí ľudia ju vychvaľovali a odporúčali, a keďze tých kladných recenzií bolo už viac, rozhodla som sa jej dať šancu. Nikdy som síce neinklinovala k trillerom alebo detektívkam a skôr som vždy čítala iné žánre, takže som sa tešila na niečo nové. Pred čítaním som mala minimum informácií, čiže som naozaj netušila, o čo v nej pôjde.
      Dej bol už od začiatku veľmi pútavý. Autorka nás nenudila zdĺhavými opismi a hneď od prvej kapitoly sa dostala k pointe celého príbehu, a to k vražde Simona Kehllera. Najskôr sme sa zoznámili s jeho osobnosťou a to pomocou Bronwyn, jednej z hlavných postáv, ktorá nám hneď objasnila, čo je Simon zač. Chlapec, ktorý sa vyžíva v nešťastí iných a zverejňuje ich tajomstvá na internetovej stránke, ktorú všetci na Bayview High pozorne sledujú a nenechajú si ujsť ani jeden príspevok. Takže motív jeho vraždy nám bol už od začiatku jasný a jediné čo ostávalo, bolo nájsť vraha. 

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt one of us is lying
zdroj



      Príbeh sledujeme očami štyroch hlavných postáv. Najskôr tu máme Bronwyn, študentku s úžasnými výsledkami a veľkolepými snami. Potom je tu Addy, dievča, ktoré má na prvý pohľad všetko. Dokonalého frajera, neskutočné množstvo kamarátov a popularitu, za ktorú viacerí v tejto dobe urputne bojujú. Natea, drogového dílera s rozpadnutou rodinou a Coopera, chlapca, ktorého životným poslaní je basebal. Každý z nich má svoje tajomstvá, ktoré Simon odhalil, takže sú všetci podozrivými. Každý z nich má určitý motív a každý z nich videl Simona umierať.

"Najskôr to musí byť zlé, aby sa to mohlo zlepšiť," povedala starká pokojne. "Tak to v živote chodí."
 
      Autorka vrhá podozrenie na každého z nich, ako keby na striedačku. Raz sa dozvieme niečo šokujúce o Bronwyn, nasleduje Cooper... a tak sa to točí viacmenej až do konca. Tým pádom čitateľ nedokáže odhadnúť, kto by mohol byť vrahom a koniec je prekvapením asi pre všetkých. Kapitoly sú písané naozaj v krátkosti, čo zaručí rýchle plynutie a miznutie stránok pod rukami. Pomáhajú aj časové údaje a dátumy, vďaka ktorým sa lepšie orientuje v deji.
      Jedinou nevýhodou týchto krátkych kapitol bolo to, že som mala problémy zorientovať sa, o ktorej postave práve čítam. Mala som s tým menšie problémy a viackrát som sa musela vracať k začiatku kapitoly, aby som si mohla prečítať meno rozprávača. Niekedy mi postavy splývali a Addy a Bronwyn si boli príliš podobné.
      Okrem hlavných postáv sa v knihe vyskytovali ja zaujímavé vedľajšie, ktoré si, aspoň podľa mňa, zaslúžili viac pozornosti, ako im bolo dopriate.
       Knihu odporúčam každému, kto má rád žáner young adult, no očakáva aj niečo viac ako ľúbostný trojuholník alebo dvojicu, ktorá sa šialene miluje už po troch dňoch zachytenia vzájomnej existencie. Niektoré veci však boli aj v tejto knihe klišé a taktiež  mi nesadol autorkyn štýl písania, za čo som strhla jeden bod. No i tak patrí táto kniha medzi tie lepšie a koniec koncov, bola naozaj dobrá. Možno sa pustím aj do ďalších jej diel, keď budú preložené.

Hodnotenie: 4/5

Zverejnenie komentára

0 Komentáre