Alex Morel- Prežiť


Názov knihy: Prežiť (Survive)
Autor: Alex Morel
Počet strán: 200
Vydavateľstvo: Ikar, 2012
Žáner: triler
Anotácia 
Je krátko pred Vianocami. Tínedžerka Jane letí domov do Montclairu v New Jersey, letí však „do zabudnutia“, tajne vyzbrojená fľaštičkou s tabletkami. Kým lietadlo pristane, už nechce byť medzi živými. Štedrý večer pre ňu znamená smrť – pripomína jej otcovu samovraždu. Jane nepochybuje, že jej je predurčený rovnaký osud. Z psychiatrickej liečebne, kde po prvom pokuse o samovraždu strávila rok, ju na sviatky pustia domov, a tak sa jej konečne naskytne príležitosť.
Odrazu sa lietadlo dostane do turbulencií a všetko sčernie.
Jane sa preberie uprostred besniacej búrky kdesi v horách, v snehu sú rozmetané trosky lietadla a mŕtve telá. Okrem nej haváriu prežil jediný pasažier – chlapec menom Paul. Na ceste za záchranou zdolávajú skalné steny, v noci sa túlia k sebe, aby sa zahriali. V ľadovej ničote sa medzi nimi vytvára jedinečné citové puto. A Jane si vďaka Paulovi prvýkrát želá prežiť, teší sa na spoločnú budúcnosť.
Divočina je však zradná a šancu dostane len jeden z nich. 

zdroj 

 Čítanie kníh od autorov, o ktorých som v živote nikdy nepočula, je mojím obľúbeným hobbym (okrem čítania samotného, samozrejme). Rada ich čítam práve preto, že si o nich vždy môžem spraviť svoj vlastný, neovplyvniteľný názor a spoznať diela nového autora. Keďže ma väčšinou tituly, ktoré sú prezentované všade kam sa pozriem nelákajú, častokrát sa v knižnici pozriem práve na tú knihu, ktorú som ešte nikde predtým nevidela. Väčšinou si ma získa svojou obálkou a anotáciou, a potom si ju už len hrdo nesiem domov. Debutová kniha Prežiť od Alexa Morela si ma získala najmä svojím mrazivým vzhľadom a výbornou anotáciou, ktorá mi však, bohužiaľ, pokazila zážitok z čítania. 
Ak ma sledujete už dlhší čas, či už tu na blogu, alebo na mojom bookstagrame, určite ste si všimli, že tituly o ľudskom boji s realitou a ich prežití ma nadchýnajú. Ukazujú mi totižto ľudskú silu a odvahu, našu chuť žiť, naše zúfalstvo, no i naše povstanie z toho, čo máme. Jednoducho mi ukazujú, že i keď si to my samy neuvedomujeme, máme silu, ktorá nás môže zachrániť. A nespočíva v bohatstve alebo v našich priateľoch. Spočíva v nás. Lebo aj oni nám môžu pomôcť len vtedy, keď to my chceme. 
Hlavná hrdinka Jane pochádza z rodiny samovrahov. Jej otec sa zavraždil pred niekoľkými rokmi, práve na Vianoce, a Jane to psychicky zničilo. Po viacerých neúspešných pokusoch ju presunuli do psychiatrickej liečebne, kde strávila niekoľko rokov. Bez svojej matky, v úplne cudzej krajine. Jej plánu sa však nikdy nevzdala. Predávkovať sa v lietadle, na spiatočnej ceste domov vyzeralo byť ako výborný nápad, no ten nikdy nemohol vyjsť. Pretože lietadlo sa zrútilo v mrazivých a zasnežených horách, a Jane prežila. 
Táto kniha má podľa mňa jednu jedinú chybu, a tou je málo strán. Nie, že by som nejako nutne potrebovala, aby pokračovala, no pre tento príbeh to bolo podľa mňa nevyhnutné. Dej nie je jednoduchý, nakoľko autor sa snažil zachytiť Janin život aj počas jej liečby, snažil sa ju vyobraziť v letiacom lietadle, v zasneženej divočine a dokonca sa snažil dať knihe aj nejaký romantický motív. A toto všetko zvládol, až na to, že kniha potom pôsobila dosť urýchlene. Pretože 200 stránok s knihou takéhoto formátu podľa mňa nestačí. 
Pozitíva však začne prevyšujú tie negatíva, keďže všetko ostatné, podľa mňa, autor zachytil a napísal vynikajúco. 
Kniha sa otvára veľmi plynule a bez zbytočných opisov. Okamžite čitateľ pochopí, že s Jane nie je všetko v poriadku, a že pomoc, ktorú potrebuje, jej nemá kto poskytnúť. Autor nám plynule ukazuje, ako vyzerá jej život, rodinné zázemie a čo od hrdinky máme očakávať. Práve vďaka opisu Jane, som si ju veľmi obľúbila, i keď som sa s niektorými jej myšlienkami nevedela stotožniť. 
Ich prežitie v horách bolo ako úplne iný príbeh. Akoby to ani nebola stará Jane, akoby sa znova narodila. A práve to sa mi na celej tej knihe páčilo, že zrazu dostala naozajstný zmysel. Aj kniha, aj Jane. Paul, Janin spoločník na tejto dlhej ceste domov, mi asi nesadol, vlastne ani neviem. Niekedy mám z hrdinami problém sa stotožniť, keďže ich životy a osobnosti sú veľmi odlišné v mojom a ich svete a viem, že by som s nimi asi ťažko prehodila nejakú rozumnú reč. Ale to je úplne v poriadku, keďže za to nemôže autor, ale skôr príroda a osud 😂. I napriek tomu som ich vzťahu veľmi fandila a bavili ma spolu. Bavil ma ich boj, ich vzájomné podpichovanie. Pre Jane sa hodil. 
Časť knihe, v ktorej sa snažili dostať domov ma nadchýnala. Ich spoločný boj so životom a smrťou, hladom a smädom bol neuveriteľný. Zimomriavky som dostávala v pravidelných intervaloch a ten koniec ma naozaj zničil. A nakoniec, som veľmi rada, že som sa k tejto knihe dostala a prečítala si ju, keďže to bolo naozaj dobrodružné čítanie so skvelou hlavnou hrdinkou.


ODPORÚČANIE
Ak vás bavia knihy, ktoré v sebe majú bojovných hrdinov, silu žiť a máte radi postavy, ktoré sa vyvíjajú, skúste si prečítať túto tenučkú knižku, aj keď o nej možno počujete prvýkrát. Stojí za váš čas aj s tými pár chybami, ktoré má. Predsa len, je to debutujúci titul autora, takže na to má určité právo. 

HODNOTENIE: 4/5

Zverejnenie komentára

0 Komentáre