Frances Hardinge- Strom klamstiev

Názov knihy: Strom klamstiev
Autor: Frances Hardinge 
Vydavateľstvo: Motýľ, 2017
Žáner: historicko-detektívny román s fantasy prvkom 
Anotácia: Faith Sunderlyová vedie dvojitý život. Pre väčšinu ľudí je spoľahlivá, dôveryhodná, ale aj trochu nudná – jednoducho slušná mladá dáma, ktorá pozná svoje miesto v rodine aj spoločnosti. Hlboko vo vnútri je však ambiciózna, inteligentná, vnímavá a tiež veľmi zvedavá. Má povahu, ktorá nevie odolať tajomstvám. Najväčšia záhada jej života sa však začne odkrývať až vo chvíli, keď s rodinou prídu na odľahlý ostrov Vane. Krátko nato nájdu jej otca, známeho archeológa, za podozrivých okolností mŕtveho. Faith ani na chvíľu nezapochybuje, že ho niekto zavraždil. Rozhodne sa preto na vlastnú päsť pátrať po jeho vrahovi. Popri tom odhalí tajomstvo záhadného stromu, ktorý sa kŕmi klamstvami. Čím viac lží jeho majiteľ rozšíri, tým dôležitejšiu pravdu sa nakoniec dozvie. Faith však nie je jediná, ktorá vie o strome. Tých, ktorí po ňom bažia, je viac. Obyvatelia ostrova Vane postupne začínajú ukazovať svoju pravú tvár, ktorú skrývajú za pretvárkou, klamstvami a intrigami.
Pomôže Strom klamstiev rozmotať klbko lží a umožní Faith nájsť otcovho vraha? A čo presne sa snažia utajiť obyvatelia pokojného ostrova Vane?
   Strom klamstiev som si prvýkrát všimla na stránke kníhkupectva, tesne po tom, ako vyšiel a ihneď ma očarila jej krásna obálka. Časom som však na knihu nejako pozabudla. Nikde sa nespomínala, nebola nikým odporúčaná a tak som prirodzene pozabudla na jej existenciu. Nedávno som sa k nej vďaka projektu, ktorý na svojom bookstagrame spustila luckyladystories, dostala a musím uznať, že o Strome klamstiev by sa jednoznačne malo hovoriť viac, keďže kniha si to určite zaslúži. 
   Dej knihy sa odohráva v Anglicku, niekedy v devätnástom storočí a predstavuje hlavnú hrdinku Faith, ktorá je múdra, inteligentná a chce sa venovať vede. Problémom však je, že Faith je "len" žena. Rodina ju odsúva na samotný okraj, muži okolo nej tvrdia, že sa vo svete v žiadnom prípade neuplatní a všetky jej nádeje na život prírodovedkyne sa rozplývajú. Jej otec je známy vedec a výskumník, od ktorého sa snaží naučiť všetko, čo sa dá. No keď sa prevalí škandál, súvisiaci s prácou jej otca, rodina sa musí odsťahovať na vzdialený ostrov Vane. Niekto však jej otca zavraždí a jediný, kto jeho smrť nepovažuje za samovraždu je samotná Faith. Je si istá, že jeho smrť súvisí s otcovým výskumom. Otec skúmal strom klamstiev. Strom, ktorý kŕmite klamstvami a za ne vypestujete ovocie. Ovocie odhalí tie najhlbšie otázky, aké máte a práve s jeho pomocou sa Faith snaží nájsť otcovho vraha. A sama sa dostáva do nebezpečenstva.
   Myslím si, že už len podľa opisuje deja sa viacerí môžeme zhodnúť, že kniha vyzerá veľmi zaujímavo a originálne. A taká naozaj aj je! Absolútne som nevedela predvídať, ako bude príbeh pokračovať, čo sa stane ďalej a kto stojí za vraždou Faithinho otca. Taktiež sa mi veľmi páčilo, že v knihe sa nachádzali vedecké opisy a mohli sme nahliadnuť do minulosti aj v takomto štýle. Bolo zaujímavé čítať o evolúcií, dohadoch o počiatku života a prvotných pokusoch o vytvorenie fosílií. 
   V každej knihe potrebujem, aby sa nachádza mne sympatická hlavná postava. Keď som spokojná s postavami, som spokojná i s celým dejom... väčšinou. A v tomto prípade ma hlavná hrdinka odzbrojila. Jej osobnosť bola nádherne vypracovaná, presne som vedela, aká Faith je a dokázala som si ju predstaviť. Múdre, inteligentné dievča, mierne hanblivé, utláčané svojou rodinou a tým, že je žena. Plná ideálov, ktoré však v tej dobe všetci v ženách potláčali, milujúca, no zároveň tvrdohlavá a až choro zvedavá. Páčilo sa mi, že mala negatívne i pozitívne vlastnosti a že s nej autorka dokázala vytvoriť akoby samotného človeka. To isté platilo i o vedľajších postavách, na ktorých ste vždy niečo mali radi a zároveň ste videli aj ich chyby. 
   Prvých sto strán knihy sa možno môže zdať nudnejšími, no nedajte sa a čítajte ďalej. Ten dôvod, prečo vás budú nudiť je ten, že autorka sa snaží nás oboznámiť s prostredím, postavami, poprípade ich vzťahmi a týmto spôsobom vám na nich bude záležať a nezabudnete na ne tak ľahko. Osobne som čitateľ, ktorý miluje rýchly dej, rýchlu akciu, rýchle uvedenie do príbehu, no v tomto prípade som ocenila to pomalšie tempo. No a záver knihy som čítala do pol druhej rána, pretože som sa nevedela od Stromu klamstiev odtrhnúť až pokým som ho nedočítala. 

ODPORÚČANIE

Strom klamstiev je kniha, ktorá je rozmanitá žánrovo, postavami i dejom. Myslím si, že len málokto čítal niečo v tomto štýle a každý čitateľ si v nej bude vedieť nájsť to svoje. Či už to je tá história, fantasy prvky, hľadanie vraha alebo inteligentá hlavná hrdinka. Ja som si knihu a jej čítanie užila a očarila ma... viacerými aspektmi. 

HODNOTENIE: 5/5

Za poskytnutie knihy na recenziu by som sa chcela poďakovať luckyladystories a knihomolka_knihomolke.

 
                                                                                                                                          

Zverejnenie komentára

0 Komentáre