Charlotte Brontë- Profesor


Názov knihy: Profesor (Professor)
Autor: Charlotte Brontë
Počet strán 214
Vydavateľstvo: Práca 1992
Žáner: klasická literatúra, ľúbostný román 

    Charlotte Brontëová už stáročia očarúvava svojich čitateľov románmi, ktoré sú z obdobia 19 storočia. Tentokrát sa prostredníctvom jej slov dostávame do role Williama, ktorý sa stáva profesorom na dievčenskej škole, kde sa zaľúbi do svojej žiacky, Frances. Román obsahuje i prvky autobiografie, takže sa vďaka nemu dostávame i do života slávnej autorky.


⧫⧫⧫⧫⧫⧫⧫⧫⧫⧫⧫⧫


Hlavný hrdina, William Crimsworth, sa snaží nájsť si svoje vlastné miesto vo svete. Jeho aristokratická rodina ho však nechce prijať takého, aký je. Po neúspešnej snahe pracovať po boku svojho brata v jeho podniku William stretá Hunsdena, jeho nového priateľa, ktorý mu odporučí zmeniť prácu i prostredie. William sa dostáva do Belgicka, kde sa zamestnáva ako profesor na chlapčenskej, následne i dievčenskej škole. Tu sa zamilováva do svojej žiačky, tichej a milej Frances, ktorá ho okúzli svojou osobnosť a správaním. Ich túžby sa plnia, no zároveň ich životné situácie oddeľujú. 

⧫⧫⧫⧫⧫⧫⧫⧫⧫⧫⧫⧫

   Keď som v knižnici videla diela od Charotte Bronëovej, autorky môjho najobľúbenejšie románu, vedela som, že musím do rúk vziať aj jej ďalšie knihy. Profesor na mňa hľadel z police, a keď som si prečítala anotáciu, vedela som, že sa mi bude veľmi páčiť. A znova som sa nemýlila. 
   Profesor je úplne prvým románom, ktorý Charlotte Bronteová napísala, no paradoxne bol vydaný až po jej smrti, v roku 1857. Charlotte v ňom opisuje časť jej životného príbehu, práve jej štúdia v Bruseli, počas ktorých sa zamilovala do svojho učiteľa literatúry, a práve táto nenaplnená láska sa stala podnetom k napísaniu jej prvého diela. 
zdroj
   Už od prvého momentu som sa obávala, že sa mi bude kniha čítať ťažko, no mýlila som sa. Prvú stranu knihy som začala čítať ešte v knižnici a dej i štýl písania ma neskutočne chytil a nadchol.  Za pár dní som mala knihu prečítanú. Presne tak, ako pri Jane Eyrovej. Začítala som sa do príbehu, ktorý ma nepustil hodnú dobu a držala som palce mojím obľúbeným postavám, ktoré boli ako živé.
   Postavy, ktoré nám Charlotte svojim dielom ponúkla, boli tak realistické, až som mala pocit, že skutočne žili. Prvky autobiografie knihu robili oveľa živšou, keďže som v postave Frances videla Charlotte a učiteľ bol proste, úžasný. S jeho myšlienkami som sa stotožňovala, bol veľmi sympatický a čítať o jeho živote a skúsenostiach ma bavilo a aj vďaka nemu som mala ten pravý zážitok z čítania.
   Autorka vo svojej knihe popisuje základné ľudské povahové črty, túžbu po majetkoch a peniazoch, zašlú slávu a nedôveru medzi súrodencami, ktorá vládne vo viacerých rodinách. No opisoval i silu lásky, priateľstva a krásu splnených snov, ktoré mi učarovali a ukázali krásny, no niekedy smutný svet. Devätnáste storočie ma znova opantalo svojím čarom. Naozaj som sa ocitla v minulosti, v časoch tejto slávnej autorky a žila som jej príbeh. Pretože vlastne...bol i jej. 

⧫⧫⧫⧫⧫⧫⧫⧫⧫⧫⧫⧫


Hodnotenie: 4,5/5


Zverejnenie komentára

0 Komentáre