Odporúčam vám: Knihy, odohrávajúce sa počas druhej svetovej vojny I.


zdroj
      S tématikou prvej svetovej vojny som sa v knihe stretla pred niekoľkými rokmi, a práve toto moje stretnutie s týmito knihami ma veľmi poznačilo. Po prvýkrát som prečítala knihu, ktorá naozaj ukazovala našu strašnú a krutú minulosť a ukázala mi, že ľudstvo je naozaj zvrátené a nesmieme dovoliť, aby sa naša minulosť opakovala. Práve preto je podľa mňa neskutočne dôležité, aby sme šírili túto správu ďalej, medzi mladých, ktorí sú našou budúcnosťou (a aj ja medzi nich patrím:)). Literatúra nám prináša rôzne žánre i témy, s ktorými sa vďaka knihám môžeme stretnúť. Historické knihy najmä z tohoto obdobia sú pre nás veľmi dôležité a mali by sme ich čítať viac a viac, aby sme sa poučili. Pretože tak, ako povedal František Vymazal, „Dejiny študujeme preto, aby sme rozumeli dobám minulým lepšie než tí, ktorí v nich žili." 
   Dnes som pre vás zostavila článok, v ktorom vám ukážem všetky knihy, ktoré stoja za zmienku. Ak nejakú vynechám, ospravedlňujem sa. A kľudne mi píšte do komentárov, aké knihy ste čítali vy a chytili vás za srdiečko. Ďakujem.  
    Chcela by som ešte len podotknúť, že knihy nie sú zoradené podľa žiadneho špecifického poradia. Zahrnula som sem i tie lepšie, i tie horšie, no keďže je tých knižiek viac, určite vydám aj ďalší článok s ďalšími tipmi. A teraz už poďme na to.


The dollmaker of Kraków

    Viem, že som písala, že knihy nie sú nijako špecificky 
zoradené, no i tak začnem svojou najobľúbenejšou knihou všetkých čias. The dollmaker of Kraków je kniha, ktorá sa mi vryla do srdca a už ma nepustila. Zamilovala som sa do nej a každému ju odporúčam. Pretože ak by som si mohla vybrať len jedinú knihu na svete, bola by to práve ona. 
   Príbeh sa odohravá v poľskom mestečku Kraków, počas dôb temnej vojny. Dollmaker (bábkar) je muž, ktorý si toho prežil už veľmi veľa. Boje počas prvej svetovej vojny ho poznačili, telesne i duševne. Už nie je tým istým človekom, beznádej sa v ňom hmýri a nepustí ho preč.
   Jedného dňa sa však v jeho skromnom príbytku zjaví hovoriaca bábika Karolina, ktorá ho naučí znova žiť. Ukáže mu úsmev a lásku a zaseje do jeho srdiečka kúsoček semienka, ktoré klíči neuveriteľnou rýchlosťou. Najtemnejšie obdobie ľudstva však klope za dverami a obaja sú zrazu v nebezpečí. Ich priateľstvo je však silnejšie ako vojna zúriaca 
za oknami.
Plakala som, smiala som sa a nezabudla som. Príbeh, ktorý  si ma získal a zničil. Kniha, ktorá naozaj stojí za váš čas. Veľmi vás prosím, prečítajte si ju. Potom pochopíte moje slová.

Tanec s nepriateľom

 
zdroj
Keď Paul Glaser počas návštevy Osvienčimu objaví medzi vystavenými kuframi kufor so svojím menom, jeho život sa od základov zmení. Po siahodlhom pátraní po vojnovej minulosti svojej rodiny sa dozvie osud o jeho tete Roosje, ktorá ešte pred vojnou udal jej manžel, ktorý sa spojil s nacistami. Roosje bola väznená vo viacerých koncentračných táboroch, v Osvienčime sa podrobila neľudským experimentom doktora Mengeleho a v Birkenaue prežila len vďaka tomu, že dávala hodiny tanca nemeckým dôstojníkom. 
   Roosje sa po dočítaní knihy okamžite stala mojím ženským vzorom. Bola neskutočne silná, statočná a nebojácna. Dojala ma jej húževnatosť, láska a odhodlanosť prežiť. Skutočný príbeh, ukazujúci životy nevinných, odsúdených iba na základe vierovyznania. Jednoznačne jedna z najlepších kníh, vďaka ktorej sa dozviete viac o vojne, holokauste a sile prežitia.
 
Zlodejka kníh


zdroj
   Liesel je dievčatko, ktoré si adoptujú nemeckí rodičia Hans 
a Rosa. Najskôr vyzerá Lieselin život smutný, keďže sympatické dievča si nedokáže zvyknúť na nové prostredie, no po čase  
si svojich rodičov obľúbi a nájde si úžasných priateľov. 
   Adolf Hitler si však získava väčšinu nemeckých obyvateľov a Liesel, malá zlodejka kníh, ktorá knihy naozaj kradne, sa čoskoro naučí, že svet za múrmi domu, za ktorými sa ukrýva židovský muž je úplne iný, ako ten vonkajší.
   Ďalšia krásna kniha, tentokrát o neskutočnej sile priateľstva medzi deťmi, no i medzi dospelými. Príbeh o  dievčatku, ktorej život sa nachádza v knihách, za písmenkami a medzi stránkami starej, ošumelej knihy. Autor nádherne opisuje postavy a ich činy, silu lásky a krásu kníh. Kniha bola i sfilmovaná, láka čitateľov po celom svete a určite čaká i na Vás.

Tetovač z Auschwitzu


zdroj
   Román napísaný podľa skutočných udalostí rozpráva o životoch dvoch slovenských Židov, ktorí prežili Osvienčim. Je to príbeh o láske, medzi dvoma ľuďmi, ktorí sa milovali i v tom najhoršom. 
   Lale dostáva v Osvienčime prácu Tetovača. Jeho náplňou je tetovať všetkých väzňov, ktorí prekročili múry tohoto strašného vezenia a väčšina z nich sa už nikdy von nedostala. Práve tu Lale stretáva svoju osudovú lásku, Gitu. Lale sa zaumieni, že spolu s Gitou sa dostanú na slobodu a znova pocítia letný vánok, pofukujúci okolo ich voľných tiel. Ich láska je silnejšia než smrť, ich odhodlanie je vytrvalejšie než beznádej. 
   Aj o tomto všetkom je táto kniha, ktorú určite bude brať do rúk s pocitom beznádeje, no na konci ju bude odkladať so smutným úsmevom na tvári. A nikdy nezabudnete.



Denník Rywky Lipszycovej

zdroj
   Denník štrnásťročného poľského dievčatka, ktoré prežívalo najkrutejšie roky svojho života v lodžskom gete. Jej denník objavila lekárka sovietskej armády pri oslobodení Osvienčimu v troskách jedného z krematórií. Rywka si svoj denník písala v rokoch 1943 až 1944 a zachytila v ňom jej vzťahy medzi učiteľmi, priateľmi a celkovo obyvateľmi lodžského geta počas druhej svetovej vojny. Rywka si zapisuje svoje najväčšie túžby po slobode a láske, o odhodlaní nevzdávať sa a o jej nádeji. 
   V auguste 1944 je však deportovaná do koncentračného tábora, jej život končí pochodom smrti a Rywka sa dočkáva vytúženej slobody.
   Toto bola kniha, ktorú som objavila čírou náhodou v knižnici a doteraz som na ňu nezabudla. Svedectvo dievčaťa, ktoré prežilo to najhoršie je ďalším odkazom pre nás, žijúcich.


Děti, které přežily Mengeleho



zdroj
   Eva mala desať rokov, keď bola spolu so svojou rodinou poslaná do Osvienčimu. Zatiaľ čo jej rodičia boli poslaní rovno do plynových komôr, ju s jej sestrou Miriam si vybral obávaný doktor Mengele ako obete pre svoje pokusy. Sestry každý deň bojujú o prežitie a odolávajú sadistickým experimentom. Príbeh spísala samotná Eva, ktorá nám predstavila Osvienčim detskými očami.
   Kniha, od ktorej som sa nedokázal odtrhnúť nám zase ukazuje silu obrovskej súrodeneckej lásky a dôvery. Príbeh s pohľadu dieťaťa, ktoré si prežilo tieto hrôzy je vhodný i pre mladších čitateľov a ja vám ho veľmi odporúčam, ako každú jednu knihu z tohoto listu.





⧫⧫⧫⧫⧫⧫⧫⧫⧫⧫⧫⧫

Hrôzy druhej svetovej vojny sú odhalené v týchto knihách, ktoré stoja za váš čas. Mne dala každá jedna viac, ako som si pôvodne myslela, že môže dať a už teraz mám ďalší list kníh s touto tématikou pripravený. Do komentára mi môžete napísať, aká knihy ste z tohoto obdobia čítali i vy, budem za to veľmi vďačná.
 









Zverejnenie komentára

0 Komentáre