Simona Kutišová- Srdce pre Mirku


Názov knihy: Srdce pre Mirku
Autor: Simona Kutišová
Počet strán: 232
Vydavateľstvo: Vydavateľstvo Maxim 2019
Žáner: YA, tínedžerský román


      Mirka je dievča, ktoré až donedávna malo všetko, po čom túžilo. Milujúcu maminu, úžasnú babku a život plný zábavy a pohody. Jediné, čo jej kedy chýbalo bol jej vlastný otec. Muža starajúceho sa o rodinu, však nemala, a preto bola jej jediná rodina len mama, babka a teta. No smrťou Mirkinej mamini sa všetko zmení. Mirka upadá do zúfalstva a nedokáže ten drvivý žiaľ prekonať. Nemá sa s kým porozprávať, a keď je už na tom najhoršie, zrazu sa jej do cesty postaví skupina ľudí, ktorí jej ukážu, že život vie byť nádherný za každých okolností a že každý jeden z nás má problémy, ktoré sú niekedy oveľa väčšie ako tie naše.

      Keď som začala čítať Srdce pre Mirku, vedela som, že táto kniha bude niečím výnimočná. Ani som poriadne netušila, o čom bude príbeh, no i tak som nezapochybovala a už od prvej stránky som si bola istá, že som sa v nej nezmýlila a že to bude krásna knižka, ktorú si naplno užijem.
      Už prvé stránky a kapitoly ma dostali svojou uveriteľnosťou. Strata maminy, ktorú Mirka tak intenzívne prežívala bola napísaná tak reálne, až sa mi z očí rinuli slzy. Slzy, ktoré som nedokázala zastaviť. Strata matky vo veku, kedy ju každý z nás potrebuje najviac, je pre dospievajúce dievča neskutočne ťažká. Bolesť, ktorú Mirka prežívala som chápala a vžila som sa do jej pocitov, i keď sa mi našťastie nič podobné nikdy nestalo. Len som vnímala jej utrpenie a zúfalstvo, ktoré sa okolo nej obmotávalo a nechcelo ju pustiť ďalej.

"Smiech zmizol zo zeme a nahradili ho bolesť, prázdno a plač. Zostala som len ja, nevoľnosť v žalúdku a ničivá bolesť v mojom vnútri, ktorá mi na okamih ochromila myseľ i telo."
str. 22 
 
      Mirka sa nemala s kým porozprávať o svojich pocitoch, čo bol ďalší problém, s ktorým sa potýkala. Mala pocit, že si s tetou nerozumie a babku nechcela trápiť svojimi problémami. Priatelia, ktorí ju obklopovali, neboli tí praví a na všetko bola úplne sama. Až kým nestretla ľudí, ktorí jej život úplne zmenili.
      Problémy, s ktorými sa stretávajú mnohí mladí ľudia boli v knihe opísané naozaj skvelo, seriózne a reálne. Hlavná postava aj všetky situácie, ktoré sa v knihe odohrávali, vyzerali, akoby sa naozaj stali, či už mne alebo inému človeku. Vôbec som sa pri čítaní nenudila, práve naopak. Celú upršanú nedeľu, kedy vietor pofukoval za oknami, som strávila zababraná v knihe a uložená v posteli, a bol to teda nádherný deň. Srdce pre Mirku som nedokázala odložiť ani na pätnásť minút, pretože to bolo neuveriteľne návykové.

"Niekedy poznáme ľudí celý svoj život a nepustíme ich za obranný val nášho vnútra. A potom príde niekto, kto tie starostlivo postavené hradby okolo zraneného srdca zbúra jediným milým slovom."
str. 79
 
      Čo sa týkalo postáv, neuveriteľne sa mi páčili a vyhovovali mi. Či už to bola Mirka, ktorá so v priebehu knihy zázračne menila a čoraz viac ukazovala svoj úsmev, alebo jej mamina, ktorá mi tak strašne pripomínala tú moju. Mirkina babka bolo neskutočne vtipné stvorenie a dokonca som sa na nej aj zasmiala, čo ma veľmi prekvapilo, keďže pri knihách skôr plačem ako sa smejem. A Tomáš bol úžasný a aj menom, aj správaním pripomínal môjho dávneho táborového vedúceho. Ostatné, výrazne vedľajšie, no tiež dôležité postavy boli tiež skvelé a bavili ma. Hlavne to, ako bola každá povahovo úplne iná.
      Knihy odohrávajúce sa v slovenskom prostredí milujem, pretože si ich vždy užijem viac, ako tie zahraničné. V týchto knihách sa totižto ukrýva kus nášho rodného Slovenska, ktoré ľúbim a vždy aj ľúbiť budem. Lebo som sa tu narodila a vyrastala, našla si prvých priateľov a stratila tých starých. Čoraz viac ma zaráža, keď si všimnem, že niektorí čitatelia sú prekvapení, keď si prečítajú ich prvú knihu od slovenského autora a tá sa im páči. Pretože to, že Slováci dokážu neuveriteľne úžasne písať nie je žiadna novinka a myslím si, že by sme sa mali viac sústreďovať i na tieto diela, a to platí i pre mňa, keďže v poslednej dobe som odkladala slovenskú literatúru bokom a nevenovala som sa jej až tak, ako by som mala. No a Srdce pre Mirku mi znova otvorilo oči.
      Odporúčanie na záver: Srdce pre Mirku je silná kniha, ktorá vás určite dostane a bude sa vám páčiť. Nájdete v nej silnú hlavnú hrdinku, nádherné slovenské lesy a určite vami prejdú emócie ako smútok a zúfalstvo, no i smiech a trepotajúca sa láska a priateľstvo. Odporúčam ju mladším i starším, cieľovej skupine, no i tým, ktorí majú svoje roky dospievania už za sebou. Uvidíte, že to neoľutujete. Prajem vám teda príjemné čítanie:)
Hodnotenie: 5/5
     

Zverejnenie komentára

2 Komentáre

  1. Srdce pre Mirku je skutočne nádherná kniha, aj mňa si veľmi získala♥ Veľmi sa mi páčilo, ako autorka všetko precítila a premyslela a ponúkla zaujímavý YA príbeh, ktorý má moc zaujať aj staršie vekové kategórie :) Možno by sa ti páčila aj kniha od tejto autorky s názvom Šepot dúhy, tá si ma taktiež získala, len miestami som s ňou mala problém, ale i tak odporúčam.
    Krásna recenzia♥♥♥, prajem ti nádherný víkend ^.^

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem:). Šepot dúhy som už čítala, asi pred rokom, no Srdce pre Mirku bolo naozaj lepšie. Súhlasím s tým, že autorka celú knižku precítila, takže som sa miestami cítila ako samotná Mirka. Dlho som o knihe premýšľala i po dočítaní.

      Odstrániť