Všetko o knižných spoluprácach

Ahojte! Dnes som si pre vás pripravila článok o knižných spoluprácach a veľmi dúfam, že sa nájde aspoň niekto, komu týmto článkom pomôžem. Častokrát sa ma totižto na mojom bookstagrame pýtate, ako som prišla k spoluprácam, ako spolupráce fungujú, poprípade môj názor na ne a pamätám si, že keď som ja začínala s blogovaním a celkovo týmto knižným svetom, veľmi mi články o spoluprácach pomohli. Myslím si, že táto téma zaujíma každého začiatočníka a veľmi dobrý článok nájdete i na blogu u Camily. Všetko v tomto článku sú len moje osobné názory a moje osobné skúsenosti, čiže sa veci môžu líšiť. Aby bol článok prehľadnejší, vytvorila som ho z otázok a odpovedí. Neviem posúdiť, že či je rozdiel, ak človek má aj blog a aj bookstagram. Ja každopádne vždy uvádzam vydavateľstvám svoj blog ako ten prvý a dôležitejší, keďže zostaviť blogovú recenziu je pätnásťkrát ťažšie, ako hodiť fotku na instagram. Myslím si však, že mne ako knižnému blogerovi sa ponúkajú také isté možnosti na spolupráce ako aj bookstagramerovi.

Kedy je ten správny čas na prvú spoluprácu?

Toto bola pre mňa asi na začiatku tá najväčšia dilema. Na blogu ma ešte nikto nesleduje, na instagrame mám len okolo 200 ľudí. Na druhú stranu sa venujem tomuto celému už pol roka... Vyberajú si vydavateľstvá recenzentov od počtu sledovateľov alebo od kvality recenzií? Tieto a podobné myšlienky mi vírili hlavou a teraz už viem, že vlastne na ničom z tohoto celého nezáleží. Najlepší čas, kedy požiadať o prvú spoluprácu je vtedy, keď cítite, že ste na to pripravení. Pokiaľ máte knižný blog, najideálnejšie by bolo počkať, kým už máte určitý štýl recenzií a vidíte, že ste sa v blogovaní už našli. Ak nemáte blog a venujete sa skôr knižnému bookstagramu, platí pre vás to isté. Najskôr zistite aké fotky vás bavia fotiť a ako bookstagramová komunita funguje. Ja napríklad som mala svoju prvú spoluprácu asi po štyroch mesiacoch pravidelného blogovania, pričom som uverejnila cca 30 článkov. Na bookstagrame som mala tou dobou "iba" dvesto sledovateľov a preto som veľmi pochybovala, že by hocaké vydavateľstvo chcelo so mnou spolupracovať. Preto ma neskutočne prekvapilo, keď ma skrz instagram oslovilo vydavateľstvo i527.net a ponúklo mi moju prvú spoluprácu. Čiže vidíte, absolútne nejde o sledovanosť a o čísla. Tým väčším vydavateľstvám možno hej, preto treba oslovovať zo začiatku menšie, no nech vás čísla ani čas neodstrašia. Určite by ste mali byť knižne aktívni aspoň pár mesiacov, aby ste vedeli, či vás to naozaj baví a akým štýlom to chcete poňať, no keď sa cítite, že ste ready, bežte do toho. 

Som ready. Ako sa nadväzuje taká spolupráca? 

V prvom rade si treba vybrať to správne vydavateľstvo/kníhkupectvo. Pozrite si, akú majú ponuku kníh, či propagujú knihy vášho žánru a kto s nimi spolupracuje. Nižšie v tomto článku nájdete kníhkupectvá/vydavateľstvá, s ktorými by ste podľa mňa mohli začať. A keď máte vybraté koho oslovíte, stačí už len osloviť dané vydavateľstvo/kníhkupectvo. Je na vás, či to spravíte prostredníctvom mailu alebo instagramu, ja však skôr odporúčam ten mail, keďže niektoré vydavateľstvá nie sú aktívne na instagrame a maily sú z môj pohľadu viac prehľadné a profesionálne. Každé vydavateľstvo aj kníhkupectvo má zverejnené kontaktné údaje, tie nájdete veľmi jednoducho. Do mailu už stačí len, slušne a zdvorilo, napísať váš zámer a odoslať ho. Pozdrav, oslovenie, vykanie... to je asi pre každého jasná vec. Ja sa zvyknem pýtať, či by náhodou nemali záujem so mnou spolupracovať, poskytnem link na svoj blog a bookstagram. Ak všetko napíšete slušne, nemusíte sa báť. Mňa osobne ešte nikto neodmietol. Keby sa to však stalo vám, tak nevadí. Hoďte to za hlavu a verte si. Čo sa týka spolupráce s autormi, to nechávam čisto na nich. Nedokážem si od niekoho vypýtať na recenziu jeho vlastnú knihu, keďže si myslím, že autori určite vedia, komu knižku poskytnú a koho oslovia. Absolútne však nesúdim, ak niekto oslovuje aj autorov a myslím si, že pokiaľ ste slušní, máte vyhraté. Ich by som však radšej na vašom mieste oslovovala priamo cez bookstagram, keďže svoje knihy propagujú väčšinou tam. 

Ktoré kníhkupectvá/vydavateľstvá by som mal/mala osloviť ako prvé? 

Táto odpoveď vychádza čisto z mojich osobných skúseností a každý recenzent vám povie niečo iné. Moja úplne prvá spolupráca bola s vydavateľstvom i527.net, ktorí ma oslovili niekedy vo februári minulého roka. Bola som z toho nadšená, pretože som už aj predtým čítala nejaké ich knihy a žánre, ktoré vydávajú ma veľmi bavia. Toto vydavateľstvo však vydáva najmä historické romány, niekedy nejaké detektívky a young adult žáner v ich ponuke veru nenájdete. Čiže to nie je spolupráca pre všetkých, no pokiaľ milujete ich knihy, tak ako ja, tak gratulujem, pretože máte skvelý vkus na literatúru a tiež máte veľmi veľkú šancu, že vás vezmú ako svojho recenzenta. S čím by som však radila začať je kníhkupectvo Megaknihy. Myslím si, že megaknihy berú každého, kto ich osloví a k dispozícii máte jednu knihu ročne. Tým pádom si môžete overiť, či zvládate spĺňať podmienky a či zvládate recenzovať knihy zo spoluprác a spĺňať všetky podmienky, pretože ďalšia kniha za vami príde až o rok. Je super, že megaknihy dávajú možnosť skoro každému a vaša prvá spolupráca by bola prostredníctvom nich veľmi príjemná. PreŠkoly.sk je napríklad moja osobne najobľúbenejšia spolupráca, akú mám a akú som aj kedy mala. Taktiež u nich máte veľkú šancu, že vás zoberú ako recenzenta, komunikácia s nimi je vynikajúca a titulov na výber majú požehnane. Ak by som mala mať len jednu spoluprácu, určite by som si nechala práve PreŠkoly, keďže s nimi spolupracujem už rok a pol a som veľmi spokojná s tým, ako táto spolupráca funguje. Vydavateľstvo Zelený kocúr je tiež jedno z mojich obľúbených a spolupracuje sa s nimi viac než dobre. Spolupráca s nimi vyzerá asi tak, že keď mám záujem o nejaký titul, môžem ich oň požiadať alebo sa ozvú oni mne. Posledná spolupráca, ktorú mám, je s vydavateľstvom Elist.sk, ktoré vydáva knihy od slovenských autorov a s nimi sa spolupracuje úžasne tiež. Myslím si, že každé z vyššie spomenutých by vás bez problémov prijal, čiže treba skúsiť a uvidíte. 

Aké sú podmienky spolupráce a koľko kníh recenzent dostáva? 

V skratke, každé vydavateľstvo/kníhkupectvo má iné podmienky. Väčšinou to vyzerá tak, že si môžete vybrať knihy buď do určitej sumy (megaknihy, preškoly) alebo do určitého počtu (elist). Niektorí vám knihu vyberú sami, niekedy si môžete vybrať polovicu kníh vy, ďalšiu polovicu vám zašlú oni. I527.net má svoj vlastný recenzný program, kde si vytvoríte svoje konto, a tak ich žiadate o knihy (všetko nájdete na ich stránke), Megaknihy posielajú jednu knihu na rok do výšky tuším 11 eur, PreŠkoly pošlú knihy raz do mesiaca do výšky 15 eur a Elist posiela tri knihy vlastného výberu naraz. Vždy je to inak, vždy je to individuálne, a až keď ich oslovíte sa dozviete všetko. 
Čo sa samotných podmienok týka, musíte knihu zrecenzovať a hotovú recenziu poslať vydavateľstvu/kníhkupectvu. Niekedy to máte časovo obmedzené, niekedy to záleží od vás, no základ je knihu prečítať, napísať svoj vlastný názor a recenziu odoslať. Až potom je kniha vaša. 

Spolupráca- výhoda alebo nevýhoda?

Verte tomu, že mať spolupráce vyzerá ružovo, no v skutočnosti to tak nie vždy je. Kniha nedorazí- musíte to riešiť a dokázať, že naozaj nedorazila. Kniha je hrozná, no vydavateľstvo nemusí prijať negatívnu recenziu. Niečo sa stane a zrazu nemáte priestor alebo čas odoslať recenziu načas. A staré dobré čítacie krízy pozná snáď každý jeden z nás. Raz sa mi dokonca stalo, že som musela volať do vydavateľstva, respektíve oni volali mne, pretože nastalo menšie nedorozumenie a nevedeli ma inak kontaktovať... to boli teda nervy. Nevýhod je veľmi veľa a myslím si, že každý recenzent by vedel o toto rozprávať veľmi dlho. No na druhú stranu, dostávate knihy zadarmo, niektoré vydavateľstvá/kníhkupectvá propagujú vaše recenzie na fb stránkach, čiže vám rastie publicita. Spoznávate nových autorov, nakoľko niektoré vydavateľstvá posielajú vaše hotové recenzie aj im a hlavne máte skúsenosti s prácou s ľuďmi, ktoré sa vám určite zídu do budúcnosti. Takže výhody i nevýhody sa nájdu, no myslím si, že to za to naozaj stojí 

   Hlavne na našom drahom bookstagrame sa v poslednej dobe rieši len to, kto má aké spolupráce, kto má koľko kníh zo spoluprác a čo s nimi recenzenti robia po ich dočítaní. Myslím si, že je to každého osobná vec, no hlavne sa nenechajte "zaslepiť" knihami zdarma. VŽDY píšte úprimnú recenziu, nebojte sa komunikovať, dodržujte podmienky spoluprác a berte si len toľko kníh, koľko zvládnete prečítať. Ak by ste mali hocaké ďalšie otázky, kľudne sa pýtajte buď v komentároch alebo mi napíšte na mail/instagram. Ďakujem za prečítanie a snáď som vám pomohla a ujasnila niektoré veci :). 



Zverejnenie komentára

0 Komentáre