Neal Shusterman- Kosec

Názov knihy: Kosec (Scythe)
Autor: Neal Shusterman
Názov série: Žatva smrti
Diel: 1.
Počet strán: 416
Rok vydania: 2018
Vydavateľstvo: Slovart
Anotácia: Vo svete budúcnosti už neexistujú vojny, choroby ani hlad – ľuďom sa podarilo zbaviť všetkého utrpenia a dokonca zvíťaziť aj nad smrťou. Jediní, kto má právo ukončiť niečí život, sú „kosci" – ich úlohou je zaistiť, že nedôjde k preľudneniu. Žatva, alebo pravidelné prerieďovanie populácie, so sebou nesie veľkú moc, no aj zodpovednosť, osamelosť a odriekanie.
Citra a Rowan ešte ani nedosiahli plnoletosť, no boli vybraní, aby sa stali učňami poslov smrti – pritom ani jeden by si dobrovoľne túto cestu nezvolil. Najmä keď ich jediná chyba môže stáť život. Napriek rozdielnym povahám sa počas zdokonaľovania v smrtonosom remesle postupne zbližujú, ani dokonalý svet však nie je imúnny voči nevyspytateľnej ľudskej povahe, a tak ich zrada a intrigy z najvyšších kruhov čoskoro postavia proti sebe. Ten, čo v najťažšej skúške uspeje, prežije – a podpíše tým druhému rozsudok smrti.


       Keďže som na Kosca videla samé kladné recenzie, rozhodla som sa, že si knihu tiež prečítam. Kým som sa k nej dostala mi to trvalo celkom dosť dlho, no nakoniec som to zvládla a konečne som sa do nej pustila.
      Predstavte si, že by ste sa jedného dňa zobudili, a zrazu by boli všetky choroby preč. Neexistovala by rakovina ani angína, ľudia by sa nemohli navzájom zabíjať ani mrieť. Program, ktorý vládne svetu vám vyhľadá čokoľvek. Vaše telo sa dokáže liečiť a ani zlomený väz nie je žiadnym problémom. Ľudstvo je vyvinuté a dokáže zvládnuť čokoľvek. Táto predstava je pre nás lákavá, veď kto by nechcel žiť večne? Kto by nechcel mať všetky vedomosti sveta? Kto by nechcel nestarnúť? Lenže už od pradávna vieme, že večný život nie je možný. A aj keď sa zdá, že ľudstvo smrť porazilo, nie je to úplne pravda. Kosci sú tajomní, no ich poslanie je každému jasné. Ich úlohou je skosiť náhodne vybratých ľudí, čiže ich zabíjať. Je to to jediné, čo vás môže zabiť a zabrániť tak preludneniu našej Zeme.

„Je mi vás ľúto,“ povedala Citra. „Dokonca aj keď nakupujete, smrť sa skrýva niekde za mliekom.“
„Nikdy sa neskrýva,“ ubezpečil ich s únavou v hlase, ktorú ťažko opísať. „A ani nespí. Čoskoro to sami zistíte.“ 
str. 64

 

Citra a Rowan sú obyčajní teenageri, ktorých nespája vôbec nič. Nikdy sa nepoznali, nechodili spolu do školy, dokonca ani nemajú rovnaké záľuby. No jedno ich predsa dalo dokopy, a to Kosec Faraday, ktorý si ich vyvolil za svojich učňov. Ich úloha je ľahká. Zabi a staň sa Koscom. Predtým, ako sa  však stanú Koscami, musia uspieť v niekoľkých skúškach, ktoré nebudú jednoduché. Ide predsa o nevinné zabíjanie a ani jeden z nich na túto úlohu nie je pripravený. Jedno je však jasné. Uspieť môže len jeden a tomu druhému neostáva nič iné, len definitívne „umrieť".
     Svet, ktorý Neal Shusterman vymyslel, je geniálny. Po celý čas som vôbec netušila, čo sa môže stať ďalej, pretože som sa s podobným svetom ešte v žiadnej knihe nestretla. Celá záležitosť s Koscami bola pre mňa neznáma, a práve preto som mala pocit, že sa môže stať úplne čokoľvek. Každá jedna čiastočka tohto sveta bola originálna a ako som už písala vyššie naozaj ma neskutočne bavil.
      Jediný problém som však mala s hlavnými postavami. Dlho som hľadala, čo sa mi na knihe nepáčilo a to som aj našla. Autor opísal svet v budúcnosti naozaj výborne, no akoby pozabudol na rozvinutie postáv. Myslím to tak, že som dlho o nich nevedela nič podstatné. Vedela som, akú majú rodinu, koľko majú rokov, kedy a ako sa stretli s Koscom Faradayom, no ich osobnosti mi neustále unikali. S Citrou som nemala až taký problém, no Rowanove časti boli pre mňa utrpením. Nie pre to, že by neboli zaujímavé, skôr to bolo kvôli Rowanovi. Ako hlavná postava mi proste nesadol knižku mi trošku kazil. Celkovo bol mojou najobľúbenejšou postavou Kosec Faraday, ktorého som si hneď obľúbila a dúfam, že v ďalšej časti dostane viac priestoru. 
      Napriek všetkému tomuto som sa na knihu nedokázala hnevať a dala som jej naozaj dobré hodnotenie. Príbeh, svet aj dej bol úžasný. Postavy na tom boli toršku horšie, no i napriek tomu ma kniha bavila,a ak máte radi dystopické série , určite po nej siahnite.

Hodnotenie: 4/5


Zverejnenie komentára

0 Komentáre