Lissa Price- Darcovia (Banka tiel 1/2)

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt darcovia
zdroj
Názov: Darcovia (Starters)
Autor: Lissa Price
Séria: Banka tiel
Diel: 1.
Počet strán: 351
Rok vydania: 2012 
Vydavateľstvo: Fortuna libri
Žáner: YA, sci-fi, fantasy
Anotácia: 
Dievča stojace pred strašnou voľbou.
Rodičia? Mŕtvi.
Brat? Chorý.
Východisko? Dať sa najať a stať sa niekým iným. 
Komu sa dá veriť? Nikomu.

Kniha Darcovia bola pôvodne vydaná v roku 2012 (na Slovensku) a od tohoto roku nám už uplynul nejaký ten čas. Ja som sa k nej však  dostala až sedem rokov po jej vydaní, čo som, mimochodom, typická ja, takže mi to vôbec nevadilo. Najskôr ma zaujala svojou obálkou, potom cenou, a následne sa ocitla v mojej poličke. Neskutočne som sa na ňu tešila a po niekoľkým mesiacoch som sa k nej konečne dostala. Hlavne kvôli obálke (neviem, prečo sa mi tak páči) som ňou bola nadšená, no keď som sa do nej pustila, zostala som aj patrične sklamaná. Boli v nej nejaké tie pozitíva, no určite sa ocitne v liste najväčšie sklamania roku 2019. Máte sa na čo tešiť.
      Svet, v ktorom žije šestnásťročná Callie je rozvrátený. Vojna zabila všetkých, ktorí mali 30-60 rokov a prežili len tí starí 100roční dôchodcovia a teenageri. V krajine vládne hlad a chudoba, aspoň pre tých, ktorí stratili svojich rodičov. Callie je ako mnohé opustené siroty bez jedla a na ulici. Z celých síl sa snaží prežiť a pomôcť svojmu malému chorému bratovi, no keďže je už naozaj unavená a bez akéhokoľvek zdroja peňazí, rozhodne sa navštíviť Prvotriedne destinácie. Organizácia, ktorá prenajíma vaše tela za obrovskú sumu je prísne tajná a dozvie sa o nej len málokto. I keď sa Callie spočiatku nápad prenajať svoje telo na dobu neurčitú, úplnému cudzincovi nepáči, kvôli peniazom a bratovmu bezpečiu sa rozhodne, že prenajme svoje telo. To však ešte nevie, že počas jej prenájmu nastanú problémy, ktoré bude ona musieť vyriešiť, inak jej hrozí jednoznačná smrť.
      Podľa deju, ktorý ste si, pravdepodobne, všetci prečítali, môžete usúdiť, že sa jedná o dystópiu s veľmi zaujímavým námetom a obrovitánskym potenciálom, ktorý však nebol naplnený. Budúcnosť založená na prežití tích najmladších a najstarších je vskutku zaujímavá, a keď sa nám k tomu všetkému pridá i niečo, čo je pre nás neznáme a nové (myslím telovú banku), väčšinou to čitateľom zaručuje zaujímavý a vzrušujúci príbeh, plný akcie, napätia a sem tam i nejakej tej hrôzy. Áno, toto presne som si myslela, keď som ju brala do rúk, no rýchlo som pochopila, že v tomto prípade ide o úplny opak.

"Premýšľala vôbec Popoluška, či povie princovi pravdu, keď v úžasných plesových šatách prišla na zámocký bál? Napadlo jej, že sa mu prizná, že ten nádherný kočiar vlastne nie je jej a že v skutočnosti je iba obyčajná slúžka, ktorá sa na chvíľu  vykradla z domu? Nie. Namiesto toho si tu chvíľu poriadne užila. 
A po polnoci sa vrátila domov."
str. 109

      Všetko sa začínalo veľmi rýchlo a už prvá kapitola nás uviedla do deja a predstavila nám Telovú banku, ktorá bola, aspoň podľa mňa, tým najlepších z celej knihy. Dej bol plynulý a sem-tam i zaujímavý, no zároveň bol neskutočne uponáhľaný a nudný. Prvých 70 strán bolo skvelých, no potom som sa začala neskutočne nudiť a mala som problém knihu dočítať. Ani neviem čím to presne bolo. Možno tým, že autorka vyčerpala všetky úžasné nápady hneď v prvej tretine, možno jej štýlom písania...
Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt starters book      Čo sa týkalo postáv, niektoré boli až bolestne zbytočné. Bolo ich tam veľa a nedokázala som si zapamätať kto je kto, ich životy a osobnosti boli neskutočne nezaujímavé, a ak by som mala takýchto ľudí vo svojom živote, neviem či by som ich dokázala mať naozaj rada. Romantická dejová linka sa jej naozaj nepodarila a mala som pocit, že ju píše deväťročné dievča, a proste to bola naozaj hrôza. Dokonca aj to "veľkolepé" finále bolo strašne nudné a bola som neskutočne šťastná, že to utrpenie už skončilo.
       A ak by som mala hodnotiť prepracovanosť sveta, asi by to bolo mínus jedna. Počas celej knihy som sa nedozvedela, prečo sú tam tí Končiaci, prečo umrela celá stredná veková kategória a stále som si kládla otázky, Prečo? Prečo je to takto? Prečo sa toto deje? Ako to, že ten svet je úplne iný? Čo sa stalo v minulosti? V akom roku sa nachádzam? Za mňa dosť dôležité veci, ktoré som ešte stále nezistila.

       Čo som však musela oceniť (i keď nerada) bola originalita a to, že sa to celkom rýchlo čítalo. Najprv ste sa síce museli dokopať k tomu, aby ste to vôbec otvorili, no potom to už celkom išlo. Ďalší diel nebol preložený a určite sa doňho nepustím. Buď je to už mimo moju ligu alebo to bolo len naozaj zlé.

Hodnotenie: 2/5

Zverejnenie komentára

0 Komentáre