Kristína Ježovičová- Porcelánová láska

Názov knihy: Porcelánová láska
Autor: Kristína Ježovičová
Vydavateľstvo: Elist, 2017
Žáner: ženský román 
Anotácia: Stela je navonok typická tínedžerka. Občas čitateľná ako otvorená kniha, inokedy nepredvídateľná. Občas kričí, inokedy tajomne prehĺta krutú pravdu o rodinnej kríze, ktorá ju reže zvnútra ako nôž. Nikto jej nerozumie a zdá sa, že o to ani nestojí. Pred všetkými tají, že jej nevlastná matka bojuje s rakovinou. Ani kedysi jej najlepší kamarát Viktor nedokáže nájsť spôsob, ako prebúrať hrubé múry zatrpknutosti a samoty, ktoré si okolo seba vystavala. Nič však netrvá večne. Krehké črepiny bolesti a sklamania otvárajú bránu do ďalekej minulosti, ktorá nikdy nezostane pochovaná. Aký vrtkavý je čas? Plynie ako rieka, aby pohltil dávne krivdy a zotrel hranicu medzi prítomnosťou a minulosťou?

   Kristína Ježovičová je veľmi známa slovenská autorka, ktorá má na svojom konte už niekoľko úspešných kníh. Porcelánová láska vás zaujme už na prvý pohľad, pretože jej obálka je jednoducho nádherná. A príbeh, ktorý v sebe skrýva určite stojí za prečítanie tiež.
   Kniha je rozdelená na dve dejové línie, v ktorých sa odzrkadľuje súčasnosť a minulosť. V súčasnosti sledujeme osud Stely a Viktora, minulosť nám ukazuje príbeh Emily z devätnásteho storočia. Stela je mladé dievča, ktoré túži len po jednom. Aby jej nevlastná matka bola zdravá. Diagnostikovali jej rakovinu prsníka a prešla si veľmi ťažkou operáciou, ktorá ju pripravila o tú najženskejšiu časť tela. Historická časť knihy sa prejavuje prostredníctvom Emily, zápasiacej s tým istým druhom zákernej choroby. Medicína v 19 storočí nebola príliš rozvinutá a týmto spôsobom máme šancu sledovať osud pozoruhodnej ženy, ktorá si uvedomovala svoju hodnotu i v období, v ktorom boli ženy podceňované a menejcenné.
   História, súčasnosť a minulosť priťahujú ľudskú pozornosť už stáročia a autorka dokázala prepojiť dva z týchto elementov nádherne. Porcelánová láska je kniha, ktorá má čitateľa v prvom rade poučiť a ukázať mu tie hlavné životné hodnoty, prostredníctvom viacerých postáv a viacerých období. Téma, ktorou sa Kristina Ježovičová zaoberá je neľahká a bolestivá, pretože postihuje ženy v rôznych vekových rozpätiach a v rôznych storočiach. Taktiež to nie je téma, o ktorej sa bežne v knihách rozpráva a aj z tohto titulu ju treba podať citlivo a jemne, no zároveň bez priklášľovania a priamo. Za mňa môžem povedať, že to autorka zvládla výborne. Príbehy kníh sú dôležité, no zároveň je dôležitý i pocit a hodnota, ktorú z nich dostanete a téma Porcelánovej lásky sa mi utkvela v pamäti a myslím si, že na túto knihu len tak ľahko nezabudnem.


Pomaranč," zašepkala.
Prosím?"
Musíš vynaložiť úsilie, kým ho očistíš a zbavíš bielych šupiek. Nádej, že vnútro je sladké ťa poháňa dopredu. Život je ako pomaranč. Musíš mu dať šancu a veriť, že bude sladký. Ako pomaranč." 
str. 224

   Aby som bola úprimná, historická časť knihy sa mi páčila oveľa, oveľa viac ako tá súčasná. Možno to bolo postavami alebo tým, že ma zaujalo obdobie 19teho storočia. Neviem... No časť, ktorá sa odohrávala v minulosti som hltala jedným dychom, zatiaľčo príbeh Stely a Viktora ma až tak za srdce nechytil. Neskutočne sa mi však páčilo, ako krásne autorka dokázala prepojiť oba odlišné príbehy a storočia. Plynulo prechádzala z obdobia do obdobia bez toho, aby to pôsobilo nejako rušivo a aj vďaka tomu sa Porcelánová láska čítala veľmi rýchlo. 
   Ako som už spomínala vyššie, polovica postáv i príbehu mi sadla, tá ďalšia polovica až tak nie. Nejako som si nevedela prepojiť postavy súčasnosti (Stelu a Viktora) s reálnymi postavami a i dialógy vo mne zanechávali pocit, akoby som nečítala tínedžeroch ale o starších ľuďoch. Dôvodom možno bolo to, že som si neuvedomila, že Porcelánová láska je voľným pokračovaním knihy Milenkine prsia, a preto som bola niekedy zmätená. Všimla som si však, že sa to už stalo viacerým čitateľom a tí, ktorí knihy čítali v poradí, boli z Porcelánovej lásky unesení. Čiže, poučte sa z mojej chyby a rozhodne čítajte knihy pekne za sebou. Ja som si svoj omyl však uvedomila, až keď som čítala iné recenzie a ak by som ich nečítala, doteraz by som o tomto nevedela 😂. 
   Porcelánová láska bola mojou prvou prečítanou knihou od Kristíny Ježovičovej a už teraz viem, že autorka siaha po vážnych témach a vie ich spracovať úžasne. Citlivo, no zároveň bez prikrášľovania... a tak to má i vyzerať. A už teraz mi je jasné, že sa pustím i do jej ďalších kníh. 


ODPORÚČANIE:

Ak hľadáte knihu, ktorá vám niečo predá a týka sa dôležitej a málo preberanej témy, vrhnite sa do série Milenkine prsia. Bude sa vám čítať veľmi rýchlo, autorka si nekladie servítku pred ústa a vytvára tak román, ktorý rozhodne niečo dokáže predať. Je rozdelená na dejovú linku odohrávajúcu sa v minulosti a na linku, ktorá sa odohráva v súčasnosti. Práve tá súčasná ma veľmi neoslovila, keďže určité dialógy i postavy mi pripadali nerealistické, no tá historická časť si získala moju plnú pozornosť. Upozorňujem, Porcelánová láska je voľným pokračovaním, preto najprv siahnite po prvej knihe. Ak ste však tiež nedopatrením preskočili prvý diel, myslím, že to nie je žiadny problém, pretože všetkému hneď pochopíte, no zážitok s čítania bude pravdepodobne o niečo menší. 

HODNOTENIE: 3,5/5

Za knihu by som sa veľmi chcela poďakovať vydavateľstvu Elist.sk. Tento titul si môžete zakúpiť TU
 
 


Zverejnenie komentára

0 Komentáre