Michaela Mihoková- Poškrvnená

Názov: Poškvrnená
Autor: Michaela Mihoková
Vydavateľstvo: Elist, 2017
Žáner: historický román
Anotácia: Zdanlivo pokojný život Grace Byronovej naruší jej chladná matka, ktorá ju kedysi odložila do internátnej školy, aby sa jej zbavila. Mladé dievča dostáva možnosť okúsiť rušný život Londýna i sladkú chuť zamilovanosti. Ethanov uhrančivý pohľad ju celkom opantá. Podniknú spolu dobrodružstvá, na ktoré by si nikdy predtým netrúfli. Nehľadia na dôsledky a celkom pritom zabudnú na to, aký dokáže byť osud nevyspytateľný. Najradšej má kruté hry... Grace nachádza odpovede na otázky, o ktorých si myslela, že zostanú nezodpovedané. Pavučina tajomstiev sa začína postupne rozmotávať a dávno pochované hriechy vychádzajú na povrch, aby odhalili desivú pravdu o poškvrne rodiny Byronovcov. Ten, kto mal navždy mlčať, prehovorí. Príbeh nabitý emóciami. O nesplnených sľuboch, o láske, ktorá túži neumrieť, o strachu, ktorý porazí iba odvaha.

   Ak ma už sledujete dlhšie, určite vám je známe, že zbožňujem historické romány. Baví ma ich atmosféra, cestovanie naprieč časom a rada sa prostredníctvom takýchto kníh ocitám v našej minulosti. Pred pár dňami som vzala do rúk i román Poškvrnená. Veľmi som sa naň tešila, pretože obálka i celkový formát knihy ma očaril. To, čo som však od knihy dostala som ani v tom najlepšom sne nemohla očakávať. Toľko emócií, sĺz i smiechu, poučenia a pochopenia som totižto ešte v žiadnej knihe nenašla. 


Minulosť si človeka nájde a vypýta si svoju daň. Nik nemôže zatvoriť dvere, ktoré ešte zatvorené byť nemali. Pretože osud ešte nepovedal posledné slovo." str. 24

   Príbeh o mladučkej Grace je písaný neuveriteľne zvláštne a zaujímavo, tým pádom vás dostane okamžite, už len tým úvodom. Rozprávač je neznámy, všetko je neznáme. Uvádza nás do príbehu o láske, nenávisti, smútku, sklamaniu. Mieša naše pocity a v čitateľovi sa vnárajú otázky rôzneho typu. No potom na ne zabudne a nechá sa zlákať príbehom samotným. Hltá stránku za stránkou, nemôže sa od slov odtrhnúť až pokým nezaklapne aj tú poslednú. V mojom prípade to takto fungovalo a po dočítaní knihy a zotrení posledných sĺz som už len rozmýšľala nad všetkým... i nad svojím životom. Áno, až takto sa ma kniha dotkla. Nečakala som to, no stalo sa a som za to vďačná. 

Len si vymieňali slová, pre niekoho celkom bezvýznamné. Som však presvedčená, že na svete neexistujú bezvýznamné slová. Všetky v sebe nesú posolstvo. Niektoré zrania, iné potešia. A iné zase prispievajú k upevneniu vzťahov, k odloženiu nevraživosti a k vytvoreniu puta." str. 262

   Už od samotného začiatku som zbožňovala jedinečnosť postáv. Grace bola tá najlepšia hrdinka, akú tento príbeh mohol mať. Bola silná, milujúca, milá, no zároveň mala i nejaké negatívne vlastnosti. Robila chyby, myslela srdcom  a pôsobila neuveriteľne ľudsky. Živo. Akoby naozaj existovala, akoby sa jej príbeh naozaj stal. Ďalšie postavy som vnímala presne tak isto ako Grace. Páčila sa mi ich rozmanitosť, to, že každá z nich bola úplne iná a zároveň vystupovala veľmi ľudsky. Vyvíjali sa spolu s dejom a rokmi, na každej bolo niečo jedinečné, zlé aj dobré. Všetky ich činy vychádzali z niečoho, čo sa im prihodilo v minulosti, každé rozhodnutie bolo logické, vzhľadom na to, čím si prešli. A nemôžem povedať, že by som niektorú z nich nechápala, pretože chápem. Autorka mi to ukázala v tejto knihe.
    Po emociálnej stránke ma kniha dostala ako máloktorá pred ňou. Tak som sa zaľúbila do postáv a príbehu, že nebolo cesty späť. Prežívala som s nimi všetko a odtrhnúť od knihy som sa nedokázala ani na sekundu. Musela som proste čítať ďalej, až pokým som ju nezavrela. Myslím si že už len toto dokazuje, koľko mi toho Poškvrnená dala. Neviem, prečo práve ona, neviem, prečo som sa takto namotala práve na túto knižku. No viem, že zo mňa dostala emócie a to je to najhlavnejšie. 


ODPORÚČANIE

Poškvrnená sa stala jednou z mojich najobľúbenejších kníh takmer okamžite. Získala si ma postavami, príbehom i odkazom, ktorý v knihe autorka zanechala a emociálne ma zasiahla. Niečím sa dotýkala priamo môjho života, i keď žijem v inej dobe, inom storočí a inej rodine a bola tak uveriteľná, až som mala pocit, že ju písal sám život. Ak stále váhate, či sa do nej máte pustiť... moja odpoveď znie bežte do toho a uvidíte. 

HODNOTENIE: 5/5
    

Za poskytnutie knihy by som sa chcela veľmi poďakovať vydavateľstvu elist.sk. Poškvrnenú si môzete zakúpiť TU.



Zverejnenie komentára

0 Komentáre