Madeline Miller- Spev o Achillovi

Názov knihy: Spev o Achillovi
Autor: Madeline Miller
Vydavateľstvo: Tatran, 2019
Žáner: román, starogrécka mytológia 
Anotácia: V dávnom veku hrdinov vypovedali nesmelého gréckeho princa Patrokla za mladícku nerozvážnosť z vlasti do Ftie. Z dediča trónu sa razom stal bezvýznamný dvoran žijúci v tieni kráľa Pelea a jeho výnimočného syna Achilla. Najväčší grécky hrdina Achilles bol pravým opakom Patrokla – silný, krásny, rozumný, odvážny, obratný v boji oplýval všetkým, čo zdobí a ctí muža, a navyše bol synom bohyne. Za normálnych okolností by sa nikdy nestretli, no Achilles sa jedného dňa rozhodne rozprestrieť nad potupeným princom ochranné krídla. Ich váhavý vzťah čoskoro vystrieda vrúcne a nerozlučné priateľstvo. Z chlapcov vyrastú mladí muži, udatný bojovník a nadaný liečiteľ. Ich vzájomná náklonnosť sa aj napriek nevôli Achillovej matky Tetidy, krutej morskej nymfy, ktorá nenávidí smrteľníkov, čoraz väčšmi prehlbuje.
Nad šťastím priateľov však visí hrozba neblahej veštby. Keď sa Gréci dozvedia, že spartskú kráľovnú Helenu, najkrajšiu zo smrteľných žien, uniesol trójsky princ Paris, rozhodnú sa spojiť sily a zaútočiť na mocnú Tróju. Aj Achilles sa dá zlákať prísľubom veľkej slávy a vypláva s ostatnými do boja. Nerozhodný Patroklos sa zmieta medzi láskou a strachom, ale nasleduje ho. Netuší, že ďalšie roky, plné strastí a vojenských útrap, podrobia skúške všetko, čo sa obaja naučili a čo im je drahé, a že čoskoro bude musieť prenechať priateľa neodvratnému osudu, aj keď na to nebude pripravený. Spev o Achillovi je živé, dojímavé a nápadité podanie známeho eposu o trójskej vojne. 


   Pred nejakým časom som od autorky Madeline Millerovej prečítala knihu Kirké, ktorá sa okamžite stala jednou z mojich najobľúbenejších kníh. Ihneď po jej dočítaní som vedela to, že na sto percent siahnem i po jej ďalšej knihe, rozprávajúcej o osude Patrokla a jeho priateľa Achilla. A tak sa mi dostal do rúk Spev o Achillovi
   Moje očakávania boli naozaj obrovské, keďže Kirké bola vo všetkých ohľadoch perfektná. Musím priznať, že román o Achillovi a Patroklovi si ma získal o niečo menej, no i tak sa toto dielo okamžite zaradilo medzi mojich knižných favoritov. 
   Grécka mytológia je neskutočne zaujímavá, zvláštna a myslím si, že fascinuje úplne každého. Bohovia, hrdinovia, Nymfy a všetky ostatné postavy, ktoré do nej patria, vyzerajú byť až príliš reálne. Každý príbeh, každý hrdina, každý boh zapadá do nádhernej skladačky, ktorú si naši predkovia vymysleli a dlhé roky jej verili. No a Madeline Miller svojím písaním nádherne podáva všetky tieto príbehy. Uveriteľne, jednoducho a zároveň napínavo ukazuje príbehy a osudy postáv, ktorým sa rozhodla vdýchnuť život a v určitom bode čítania si uvedomíte, ako máličko stačí na to, aby ste týmto príbehom uverili...aby vás úplne očarili. Mňa rozhodne očarilo autorkino písanie, jej podanie a prepojenie niečoho takého úžasného, ako je celá starogrécka mytológia.    



   Hlavnou postavou celého príbehu je Patrokles, verný priateľ Achilla. Práve prostredníctvom neho sledujeme osudy oboch postáv, ich spoločné detstvo, dospievanie, prvú časť Trójskej vojny a niečo, čo z priateľstva prerastie v lásku. Musím priznať, že obe postavy ma bavili a prišli mi neuveriteľne dobre opísané... miestami som mala dokonca pocit, že naozaj žijú. Podľa mňa má autorka na niečo takéto prirodzený talent, pretože každej postave dokáže vdýchnuť dušu, dať jej nejakú osobnosť a odlíšiť ju od ostatných. Radšej si ani nepredstavujem, koľko času jej muselo dať zabrať pozbierať všetky dôležité informácie a vytvoriť z nich vynikajúce dielo, ktoré čitateľa aj niečo naučí a niečo mu predá. Ja som napríklad konečne perfektne pochopila Trójsku vojnu a žiadny učiteľ mi ju nikdy nevedel podať tak, aby som aj reálne chápala jej priebeh a význam. Millerovej sa to však úžasne poradilo a spolu s jej postavami som sa dostala do minulosti, ktorá je tak uveriteľná, no zároveň bájna, že pochybnosti o to, či v to veríte alebo nie, sa určite nájdu u každého. Minimálne po dočítaní kníh od tejto skvostnej autorky. 
   Jediným negatívom tejto knihy sa pre mňa stalo asi niečo osobné. Achilles je bojovník, tým pádom bolo jednoznačné, že sa v knihe bude nachádzať veľa vojen a bitiek. Ale až pri čítaní tejto knihy som si uvedomila, ako hrozne moc ma toto nebaví 😂. V určitých siahodlhých opisoch bitiek som sa trošičku nudila a možno práve preto som si knihu neužila úplne naplno. Plne si však uvedomujem, že je to len môj problém a vôbec nie autorkin, kedže Achilles bol bojovník a tým pádom sú boje v knihe logické.
   Dúfam, že od Madeline Millerovej vyjdu na Slovensku i ďalšie knihy s touto tématikou, pretože som sa do jej štýlu písania a i gréckej mytológie zamilovala. Píše s ľahkosťou, jej diela majú zmysel a obálky kníh sú naozaj nádherné. A myslím si, že jej knihy nezaujmú len máloktorého čitateľa. 



ODPORÚČANIE:

Spev o Achillovi je komplexný román, opisujúci životy Achilla a Patrokla, ktorý v sebe má všetko, čo by dobrá kniha mala mať. Užila som si ho naplno, no v niektorých častiach ma bitky nudili a to zanechalo vo mne pocit, že kniha asi nebude patriť medzi tie najväčšie skvosty. To však vôbec neznamená, že sa mi nepáčila, práve naopak! Neskutočne obdivujem autorku za to, že dokázala znova napísať niečo takto úžasné a naozaj dúfam, že časom vyjdú i ďalšie knihy z gréckej mytológie. 


HODNOTENIE: 4/5

Za knihu by som sa veľmi chcela poďakovať kníhkupectvu PreŠkoly.sk. Túto knihu si môžete zakúpiť TU.
   

Zverejnenie komentára

0 Komentáre