Ako začať čítať v angličtine alebo v hociakom cudzom jazyku (ak máte už nejaké základy)

  Dnešný článok bude, aspoň podľa mňa, celkom výnimočný, keďže vám v ňom porozprávam o tom, ako začať čítať v angličtine a ako vyzerali aj moje začiatky.  Takže sa pohodlne usaďte a začítajte sa 😉.
Bolo to približne pred troma rokmi, keď som si povedala, že by som rada skúsila prečítať niečo v cudzom jazyku. Každý, s kým som sa začala ohľadom tejto témy rozprávať mi odporúčal dvojjazyčnú literatúru, pomocou ktorej sa môžem učiť nové slovíčka a všetko si hneď na počkanie preložiť. Lenže, i keď som do takýchto kníh zabrdla a mala som ich doma veruže dosť, žiadna z nich ma nebavila. Cítila som sa totižto ako neschopná a nedokázala som zniesť to, že mám celý text preložený hneď na druhej strane. Možno to niekomu príde nepochopiteľné, ja som však taký typ, že keď už s niečím začnem, nemôže to byť od toho najjednoduchšieho levela. Proste nemôže. A tak som hľadala ďalšie východiská a ďalšie možnosti. A pár som ich aj našla. 

1. Začnite s vašou obľúbenou knihou

   Mojím prvým typom je, aby ste vzali do ruky vašu obľúbenú knihu, ktorú ste prečítali už xy-krát a začali ju čítať v cudzom jazyku. Ja som začala s Harrym Potterom. Samozrejme, že som si myslela, že to pôjde samo. Veď Harryho Pottera poznám naspamäť, no nie? Veruže som sa mýlila. Prvé kapitoly... no nerozumela som im ani slovo. Skoro každé slovíčko som si prekladala a prečítať jednu, jedinú kapitolku mi trvalo 45 minút, ak nie viac. No potom prišiel výsledok. Od polovice knihy som si uvedomila, že ten slovník nepotrebujem. A posledné kapitoly som mala pocit, že čítam vo svojom materinskom jazyku. A to všetko prišlo len tak, z ničoho nič. A i keď som síce nerozumela každému slovíčku, kontextu som však porozumela i bez neho a prestala som ho úplne používať, radšej som si všetko domyslela. Čas, ktorý som strávila s jednou kapitolou sa výrazne znížil a za približne dva mesiace som mala prečítanú svoju prvú knihu v angličtine. A ten pocit bol na nezaplatenie.

2. Young adult knihy sú vždy vašou istotou.

 Knihy z tínedžerského prostredia sa čítajú tiež výborne, pretože ich angličtina je celkom jednoduchá. Neobsahujú zastarané slová ani slová, ktoré sa už v dnešnej dobe nepoužívajú. Sú prispôsobené mladým ľuďom a dobe, v ktorej sa vyskytujeme. Toto bola ďalšia moja voľba. Čítať knihy z prostredia mladých je určite jednoduchšie ako čítať  fantasy, ba dokonca nejaké klasické romány, ktoré sú staré viac ako sto rokov. Osobne by som vám odporučila knihy od Rainbow Rowellovej, Sary Shepardovej, Colleen Hooverovej... Tých autorov je neskutočne veľa a určite sa vám podarí nájsť nejakého, ktorý vás osloví. Keďže túto "hovorovú" angličtinu z prostredia mladých sa učíte aj v škole, nebude to pre vás až také zložité, i keď to tiež nepôjde hneď. No čas prináša výsledky.

3. Vždy čítajte a robte to, čo vás baví. 

 Viete ako som sa naučila čítať v angličtine? Tak, že som odhodila dvojjazyčné knihy, ktoré sa mi ukazovali v každom článku a videu o cudzojazyčných knihách. Namiesto toho som si vzala niečo zložitejšie, a i keď som si myslela, že Pottera nezvládnem, nakoniec ma práve on nakopol do čítania v aj. Áno, prečítať ho mi trvalo veľmi dlho, no i napriek tomu ma to bavilo a s čítaním som neprestala. Ak vás nebaví čítať literatúru pre mládež, kľudne siahnite aj po tom horore, na ktorý sa pozeráte už neskutočne dlhú dobu a stále ho nepreložili do slovenčiny alebo češtiny. Ak nie ste na knihy zo "všedného" života, kľudne si vezmite i fantasy knižku. Možno sa potrápite trochu viac, no je to vždy len na vás. A keď zistíte, že ste si vybrali príliš ťažkú knihu, vždy ju môžete odložiť a vziať si na miesto nej nejakú jednoduchšiu. V tom je čaro kníh. Je ich veľa a každý si pri nich príde na chuť.

⧫⧫⧫⧫⧫⧫

   Som si vedomá toho, že tieto tri typy sa možno budú zdať... jednoduché? A že je ich málo. No verte mi, že akonáhle pokoríte svoju prvú cudzojazyčnú knihu, každou ďalšou sa budete stávať expertom. Čítanie vám zrazu pôjde rýchlejšie a bude to pre vás jednoduchšie. A to sa nemusíte naučiť ani jedno slovíčko navyše. A presne tento fakt ma udivuje. Ani jedno slovíčko som si za celý ten čas nevypísala a nesnažila som sa ho naučiť. A predsa mi to išlo ľahšie. Ako to? Sama neviem. Proste som si na jazyk zvykla a onedlho som mala pocit, akoby som vlastne čítala vo svojom rodnom jazyku. Aj svoju najobľúbenejšiu knihu, The dollmaker of Kraków, som prečítala v angličtine za dva dni a zamilovala som sa do nej. Nebojte, čoskoro vám sem dám recenziu, keďže plánujem re-reading. 
   Momentálne ľutujem, že sa anglickým knihám nevenujem viac. Odkedy som si založila tento blog a pridala som sa do bookstagramovej komunity na mňa z každej strany vykukujú slovenské tituly, ktoré si chcem prečítať v slovenčine, no znova sa to budem snažiť zmeniiť, keďže ma v poličke čakajú dva veľmi zaujímavé trilery.

   A čo vy? Ako to máte s čítaním v cudzom jazyku? Podeľte sa s vašimi názormi dole v komentároch a teším sa na vás pri ďalšom článku. 

Zverejnenie komentára

6 Komentáre

  1. Krásne napísaný článok!♥ Ja som anglicky ešte neskúšala čítať, lebo som ju po rokoch nepoužívania viac - menej zabudla :/ Jediné, čo ma ako tak drží, aby som túto reč nezabudla sú seriály a filmy v angličtine - samozrejme aj s titulkami, bez nich som stratená :D Ale páčia sa mi tvoje rady, prečo ich neskúsiť? Len ja by som so slovníkom pri jednej kapitole z knihy bola možno aj dva dni O.o
    Radu začať s YA práve v súvislosti s angličtinou som už tiež zaznamenala a popravde sa ani nečudujem, lebo ten text vyzerá v originály často tak, no, primitívny :D Myslím, že slovenský alebo aj český preklad tým knihám dodá na umeleckom dojme...ale to len tak...medzi rečou :D
    Super článok, hádam sa aj ja s tou angličtinou spriatelím...inak vedela si, že The Dollmaker of Kraków bude preložené do češtiny už v septembri?! Tak sa teším, lebo túto knihu som zaznamenal už dávnejšie na goodreads a veľmi ma zaujala...a tá obálka!♥^.^♥ No krása...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem za tvoj nádherný komentár :). Tie tvoje komentáre sú vždy také krásne a vždy mi vyčaria úsmev na tvári. To, že The Dollmaker of Kraków bude vydaný v češtine som vedela a strašne sa teším, keď si túto dokonalú knihu prečítajú aj ostatní. Určite sa do nej pusti, lebo je to to najlepšie, čo som kedy čítala. (Čítala a kúpila som si ju priamo v Krakove, takže to bolo naozaj kúzelné).
      Nemusíš sa tej angličtiny báť, určite sa do toho dostaneš. Ja keď so začínala čítať prvú anglickú knihu, ešte som ani nepozerala videá ani seriály v angličtine a predsa som to zvládla. A slovník som tiež nepoužívala, lebo sa mi proste nechcelo, takže sama neviem, ako som sa dokázala naučiť toľko slovíčok i bez toho, aby som si ich preložila. Chce to trochu času a trpezlivosti, no verím, že to zvládneš:).
      S tými YA kniha súhlasím. Ešte pred nejakou dobou som čítala len tie, no postupne sa ich snažím vypustiť z literatúry, ktorú čítam, keďže mi už nič nedávajú a stále sú o tom istom. No i tak sa k nim niekedy len tak dostanem, no oveľa menej ako v minulosti.
      Znova ďakujem za odozvu a maj sa krásne :).

      Odstrániť
  2. Pamätám sa, keď som ja začínala pred 4 rokmi čítať v angličtine. Doteraz neviem či to bola chyba alebo najlepšie rozhodnutie, ale ja som sa vykašlala na všetky rady (nepýtaj sa ma, že prečo, asi som si chcela niečo dokázať :D) a začala som s fantasy knihou - Cruel Beauty od Rosamund Hodge. Síce sa to radí medzi YA fantasy, ale čo sa týka slov, fráz a ten svet a jeho fungovanie...no pre mňa ako pre začiatočníka to bolo peklo. Prvýkrát som ju odložila a až o pár mesiacov som sa k nej vrátila a úspešne dočítala. A ja tvrdohlavá žena som si povedala, že však zvládla som fantasy, síce mi to trvalo nejaký ten mesiac, ale dala som to,takže som si každou knihou zvyšovala nároky. Takto som sa cepovala :D Žiaľ, nepatrím k ľuďom, ktorí si nejakú knihu prečítajú dvakrát, takže u mňa to nehrozilo, aby som začínala s Potterom a podobne. Skrátka mne trebalo niečo nové a zložité, aby som si dokázala, že tomu rozumiem. Potom som siahla po Maas, to bola osudová chyba a doteraz sa jej v angličtine vyhýbam, hoci už by mi to problém asi nerobilo, ale aj tak radšej si počkám na preklad. A ešte ma pomyselne prefackala klasická literatúra, pretože tá stará angličtina je sviňa :D Nie sme kamošky. Hoci pár klasických diel v angličtine mám, ale ešte sa na to necítim. Tak snáď možno raz ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem za komentár:). Najdôležitejšie je podľa mňa začať, takže túto časť máš už za sebou a určite to pôjde každou knihou oveľa ľahšie. Hlavne čítaj to, čo teba baví a to, na čo sa cítiš. Potom to už pôjde samo.

      Odstrániť
  3. Ja som zatiaľ celú knižku v angličtine prečítala len jednu. Kedysi som začala Hru o tróny, no a to bol veľmi zlý rozbeh s tým aké je to náročné čítanie. Ale prelúskala som sa cez 200 strán než som si proste prečítala radšej českú verziu :D Potom som si dala pokus s nejakou fantasy romantickou, tam to bolo celom ľahké čítanie, ale nebavilo ma to, tak som to nechala tak.
    No a potom sa mi už nič čítať po anglicky nechcelo, lebo sa mi nechcel trápiť mozog. Ak je preklad hotový, nemám motiváciu čítať originál. Narazila som ale na knižku Kill to kingdom a keďže k tej preklad nebol a doteraz nie je a ja som si to hrozne chcela prečítať, odrazu motivácia bola. Napokon to prekvapivo nebolo tak hrozné ako som čakala, ako som prečítala nejaký počet strán, zvykla si na nejaké tie morské výrazy, chápadlá a plutvy a tak, čítalo sa to celkom ľahko.

    Aj keď stále som lenivá, lebo aj keď som pochopila dej, nejako moc som slovník nepotrebovala, nebolo to také to pohodové čítanie ako zvyčajne. Keď sa dostanem ku knihe, zvyčajne si chcem oddýchnuť a pre mňa to čítanie v angličtine je stále namáhavé. Viem že bez praxe sa to ani nezmení, no ale kým sú preklady... :D Ale teraz mám zase jednu vyhliadnutú čo vyjde a preklad nehrozí, takže možno bude aj kniha číslo dva :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem za krásny komentár a ospravedlňujem sa, že odpoveď píšem tak neskoro. Určite chápem to, že nie každému čítanie v aj vyhovuje, pretože niektorí pri knihách hľadajú relax a odpočinok. Ja sa niekedy rada potrápim, no v poslednej dobe výrazne menej, takže ťa úplne chápem. Každopádne ti však želám veľa šťastia pri nabudúcom čítaní:).

      Odstrániť