Odporúčam vám: Knihy, odohrávajúce sa počas II. svetovej vojny (II. časť)

zdroj
Pred niekoľkými mesiacmi som uverejnila svoj prvý článok z rubriky Odporúčam vám, ktorý bol práve o knihách z obdobia II. svetovej vojny. V ňom som vám predstavila šesť úžasných kníh, ktoré ma inšpirovali a ktoré si jednoznačne zaslúžia viac pozornosti. Na mojom pomyselnom liste sa však nachádza takýchto kníh oveľa viac, a práve dnes vám predstavím ďalších šesť kníh z tohoto temného obdobia.

 
zdroj

 
Denník Anny Frankovej

Denník Anny Frankovej bola prvá historická kniha, ktorú som kedy čítala a zároveň prvá kniha, ktorá nebola len rozprávkou. Počas jej čítania som ešte netušila, čo sú to koncentračné tábory, dokonca si nespomínam, či som vlastne vedela niečo o človekovi, ktorý niesol meno Hitler. Pamätám si, že som mala osem alebo deväť rokov a k tejto knihe som sa dostala úplnou náhodou. A po jej dočítaní som googlila všetky dostupné informácie, pretože som nedokázala uveriť, že toto sa naozaj niekedy v minulosti dialo. Statočná Anna bola dievča ako každé iné, no predsa trpela spôsobom, ktorý je nenormálny. Bola uväznená spolu so svojou rodinou v dome,z ktorého niekoľko rokov nevyšli, transportovaná do koncentračného tábora, kde aj zomrela. Kde skoro celá jej rodina zomrela. A len kvôli tomu, že bola Židovka...



zdroj

Chlapec v pásikavom pyžame a Chlapec na vrchole hory

 
zdroj
Obe knihy sú od toho istého autora, Johna Boyna. Obe sú prerozprávané z pohľadu dieťaťa, obe ukazujú životy chlapcov, ktoré boli zničené vojnou. Tentokrát sa na holokaust a druhú svetovú vojnu však nepozeráme očami ľudí, ktorí boli diskriminovaní, ale očami detí, ktorí sa nejakým spôsobom ocitli vo vysokopostavených rodinách. V prípade Bruna (Chlapec v pásikavom pyžame) to znamenalo, že sa so svojou rodinou musel presťahovať na hrôzostrašné miesto, hneď vedľa koncentračného tábora, pretože jeho otec bol jeho správcom. No Bruno o tom nevedel. Nevedel, prečo za plotom pobehujú ľudia v pásikavých pyžamách, nevedel, prečo sa nemôže kamarátiť s chlapcom na druhej strane ostatného plota. No a Pierott (Chlapecna vrchole hory) sa dostal do rúk Hitlera. Jeho rodičia zomreli a jeho jediná teta, ktorá pracovala pre Hitlera ako gazdiná si ho vzala do hitlerovho sídla. Hitler Pierottovi nahrádza otca a chlapec sa mu chce sám podobať. A to len preto,lebo sám nepozná pravdu o ľuďoch, ktorí kráčajú chodbami Berghofu.
zdroj

Chlapec bez mena (moja recenzia)

Chlapec bez mena bola jedna z najemotívnejších kníh, ktoré som kedy čítala a v mojom srdci zanechala veľkú stopu. Príbeh o malom Dávidovi, ktorý musel vymeniť detské hry za útek, odlúčenie od mamy až po Osvienčim je dojemný, smutný, no v neposlednom rade dôležitý. Ukazuje nám, akí dokážeme byť silní, už od nášho detstva. No presne tak nám aj ukazuje, že sú na svete aj ľudia, ktorí dokážu ublížiť malému dieťaťu. Tento pán sa rozhodol prerozprávať svoj príbeh a ukázať tak svetu, čo sa mu stalo. A v anonymite pomohol Marte Fartelovej, samotnej autorke knihy, napísať dielo, ktoré ma dojalo k slzám a na ktoré už nikdy nezabudnem. Tak, ako na väčšinu týchto kníh.

zdroj


Nemecké dievča neplače (moja recenzia)

Nemecké dievča neplače sa na vojnu pozerá z trochu inej stránky. V tejto knihe sa prepletajú životy a osudy viacerých generácií a téma knihy sa sústreďuje okolo viacerých domovov s názvom Lebensborn. Tieto domovy slúžili na takzvanú prevýchovu detí, ktoré boli buď násilne odobraté svojim rodičom alebo dokonca splodené čistokrvnou árijskou ženou a čistokrvným árijským mužom. Kniha o tejto chorej myšlienke, ktorú praktizovali nacisti počas druhej svetovej vojny je proste... nenormálna a naozaj sa mi pri nej robí zle. A keďže to nedokážem ani vyjadriť slovami, pretože toto... sa vyjadriť ani nedá, chcem sa len poďakovať autorke, že ona to predsa len dokázala. A oboznámila tak čitateľov s ďalšími nemorálnymi vecami, ktoré sa počas vojny diali. 

  Mengeleho dievča (moja recenzia)

zdroj
Mengeleho dievča je príbeh slovenského dievčaťa, Violy Stern Fisherovej, ktorá vojnu zažila na vlastnej koži a rozhodla sa, že svoj príbeh prerozpráva ďalej. Preto, aby sa minulosť neopakovala. Jej príbeh sa začína v Lučenci, na mieste, kde sa narodila a vyrastala. Opisuje svoju prvú lásku, vzťahy vo svojej rodine, začiatok vojny i rasovú diskrimináciu, geto a následne čas, strávený v koncentračnom tábore. Opisuje jej neskutočnú silu, lásku, nádej i zúfalstvo, opisuje tú najkrutejšiu dobu. Viackrát som zatvárala oči a zhlboka dýchala, pretože príbeh pani Violy sa mi dostal pod kožu a už ma nepustil. Príbeh o dievčati, ktoré porazilo muža, ktorého nazývali doktor Smrť. A bolo natoľko statočné, že svoj príbeh vyrozprávalo ďalej. A práve kvôli jej odvahe a túžbe po náprave, by ste i vy mali siahnuť po týchto knihách. Pretože každá z nich sa nás snaží niečo naučiť a zabrániť tomu, aby sme dovolili zabíjať ďalších nevinných ľudí. A to akýmkoľvek spôsobom.




⧫⧫⧫⧫⧫⧫⧫⧫⧫⧫⧫⧫


Môj ďalší zoznam kníh z obdobia druhej svetovej vojny je dokončený a mne už len zostáva povedať vám, aby ste čítali aj takéto knihy. Pretože i keď je ich tématika ťažšia, je potrebné, aby sme čítali aj takéto knihy a boli dostatočne vzdelaní... do budúcnosti. Ak máte aj vy nejaké návrhy na knihy, ktoré zaujali naopak vás, určite mi dajte vedieť do komentárov a majte sa krásne.

Zverejnenie komentára

0 Komentáre